TripAdvisor til ofre: «Skriv gjerne en omtale av voldtekten»

Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix/Reuters.
Illustrasjonsfoto: NTB Scanpix/Reuters. Foto: Mike Blake / Reuters
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hotell promoteres på det gigantiske reisenettstedet TripAdvisor selv etter voldtektsanklager mot ansatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En kvinne sier hun ble oppfordret av TripAdvisor til å legge igjen en «førstepersons omtale» der hun skildrer overgrepet hun opplevde ved et hotell. Hotellet anbefales fremdeles på det svært kjente reisenettstedet.

Enkelte hotell rundt om i verden blir fremdeles promotert på TripAdvisors sider, selv etter anklager om seksuelle overgrep gjester sier de har opplevd fra ansatte. Noen av ofrene har kontaktet TripAdvisor direkte for å advare dem om overgrep.

TripAdvisor er verdens største reisenettsted, med 456 millioner besøkende hver måned. Her kan man søke i tilbud om losji og andre turisttjenester verden rundt. Disse rangeres med utgangspunkt i omtaler brukerne legger igjen hos TripAdvisor.

«Beskriv overgrepet»

Men kvinner som sier de har blitt voldtatt av ansatte i bedrifter som fortsatt frontes hos TripAdvisor mener nettstedet «svikter sitt ansvar for brukernes sikkerhet» ved måten slike anklager håndteres. De frykter at andre kan komme til skade på grunn av manglende informasjon om tidligere hendelser ved enkelthotell.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I e-poster The Guardian har fått tilgang til har en kvinne, kalt «K» kontaktet TripAdvisor for å varsle at hun ble voldtatt av en turistguide, hvis bedrift ble promotert på nettstedet. Etter å ha tatt kontakt med hotellet han jobbet ved og politianmeldt ham ønsket K også å advare andre turister via nettstedet.

TripAdvisor svarte med å anbefale at K burde legge igjen en «førstepersons omtale» på nettstedet, der hun beskriver overgrepet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg kunne ikke tro det jeg leste. Ber denne multinasjonale bedriften for alvor meg om å gjenoppleve mine traumaer offentlig på deres forum, der hvem - inkludert overgriperen - kan lese og kommentere og hetse meg?

– Jeg ble sittende igjen med en følelse av å ha blitt knust.

TripAdvisor skriver til «K» at de ikke fjerner oppføringer av bedrifter selv om en ansatt anklages for seksuelle overgrep eller voldtekt, selv ikke midlertidig i påvente av intern gransking. Bedriften sendte siden fem lenker med omtaler som skildrer seksuelle overgrep og voldtekt ansatte ved forskjellige hotell anklages for, som eksempler på «hvordan hun kunne skrive sin egen omtale».

Artikkelen fortsetter under annonsen

18-åring: – Jeg ble dopet og voldtatt

I en slik «tilbakemelding» TripAdvisor sendte til K per epost, datert november 2018, beskriver en 18 år gammel kvinne hvordan hun ble dopet ned og voldtatt på et feriested i Jamaica. Hun skriver videre at hotellet hyrte advokater for å føre sak mot henne allerede mens hun befant seg på et lokalt sykehus for å ta prøver etter angrepet.

Feriestedet har i skrivende stund rangeringen 4,5 av 5 mulige stjerner hos TripAdvisor. Det er ikke markert på noen måte som advarer om at en slik episode kan ha skjedd. Den eneste måten å finne fram til anklagen er å scrolle gjennom 5000 omtaler.

TripAdvisor rangerer hotellene basert på antall stjerner besøkende gir, mens enkeltstående omtaler vises kronologisk under hver oppføring. En omtale som beskriver seksuelle overgrep kan lett skyves nedover av ferskere omtaler, og være krevende å gjenfinne.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Artikkelen fortsetter under faksimilen)

Resorten der 18-åringen skriver at hun ble voldtatt fremmes med bevisningen «Traveler's Choice 2019» på reisenettstedet. Faksmilie: ABC Nyheter.
Resorten der 18-åringen skriver at hun ble voldtatt fremmes med bevisningen «Traveler's Choice 2019» på reisenettstedet. Faksmilie: ABC Nyheter.

Titall anklager

The Guardian fant ytterligere 40 eksempler på omtaler som skildrer seksuelle overgrep, voldtekt og grafsing fra ansatte fra høyt rangerte hotell og reisebedrifter. Kun i 14 av disse tilfellene har hotellet eller de andre bedriftene (eksempelvis turistguider) besvart anklagen, og kun i ett tilfelle later det til at saken har fått følger for den ansatte.

TripAdvisor lot Ks omtale ble liggende «på vent» fordi hun ikke ønsket å formulere den som en «førstepersonsskildring», og den ligger fortsatt upublisert når denne artikkelen skrives. K skrev til TripAdvisor at hun ikke ønsker å offentliggjøre noen «førstehåndsskildring» av frykt for å bli kontaktet og identifisert av mennesker hun ikke ønsker kontakt med, inkludert gjerningspersonen. TripAdvisor foreslo at hun «kunne opprette en anonym konto for å skrive omtalen».

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Varsel-flagg»

TripAdvisor har også tidligere forsøkt å lage rutiner for klager på seksuelle overgrep. I november 2017 varslet nettstedet at hotell der detble meldt om «problem knyttet til helse, diskriminering og sikkerhet» skulleflagges, men at det ikke ville gjøres nærmere rede for hva bedriften bleflagget for. Beslutningen kom etter at TripAdvisor slettet en omtale som i detalj skildret en voldtekt ved et hotell i Mexico, fordi språkbruken var et «brudd på retningslinjene».

Hvor lenge en slik «flagging» blir festet til en bedriftsprofil vurderes fra sak til sak, med en periode på tre måneder som retningslinje før nyvurdering. TripAdvisor opplyser at det for tiden er fire slike «flagg» i katalogen til nettstedet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen av de markerte hotellene eller reisebedriftene Guardian undersøkte har varsler om tidligere anklager mot ansatte på «bedriftssiden».

Artikkelen fortsetter under annonsen

De som nå klager på TripAdvisors rutiner mener at et «rødt flagg» i tre måneder er langt fra nok, særlig når det blir gjort lite eller ingenting med de anklagede som fortsatt er ansatt på hotell og andre omtalte bedrifter

44 år gamle Christine fra Toronto i Canada forteller at hun ble voldtatt på et hotell i Karibien mens hun var på ferie med familien. Hun opplevde klage-prosessen med kravet om «omtale» hos TripAdvisor som meningsløs, siden varslene rutinemessig «begraves» av andre omtaler, og er vanskelige for brukere å finne frem til.

Hun legger til at omtaler som skildrer seksualisert vold i detalj ikke bør sorteres sammen andre «en-stjernersomtaler» om kvaliteten på laken og lignende.

– De bør ha et helt annet system der slike hendelser ikke drukner i alt mulig annet, som kvaliteten på håndklær og pledd. Særlig hvis det dreier seg om sikkerhetsspørsmål, ikke minst for kvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Christine bestemte seg for å stå frem med sin historie fordi «TripAdvisor har en svært stor plattform, og ærlig talt en plikt overfor brukernes sikkerhet. Dette er virkelig et problem, og jeg overdriver ikke når jeg sier det er utbredt.

– Mange kvinner har kontaktet meg for å fortelle at de har hatt tilsvarende opplevelser med ansatte ved andre hotell. Vi må øke bevisstheten om dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TripAdvisor sier at selv om nettstedet er usikre på om omtaler med klager på voldtekt vil ha noe å si for en bedrift kan omtalene være «svært nyttige» for reisende som vil skaffe informasjon om hvor de skal bo eller reise.

TripAdvisor legger til at et team på flere hundre mennesker arbeider med å moderere innholdet på sidene, med særlig vekt på å «ivareta nettstedets integritet». TripAdvisor fremholder videre at flere tusen anmeldelser skildrer spørsmål knyttet til helse- og sikkerhet, inkludert seksuelle overgrep og andre forbrytelser.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettstedet sier en rekke spørsmål vektlegges før en bedrift «flagges», også om enkeltansatte er omfattet av klagene i en omtale. Nettstedet legger slike flagg til oppføringer der media har omtalt saken, eller der «førstehåndsomtale ikke er umiddelbart tilgjengelig».

«Håper vi kan brukes til å advare»

TripAdvisor er også nøye med å understreke at slike varsler ikke bekrefter anklagene, men er ment som «en oppfordring til kunder om å innhente informasjon også fra andre kilder enn TripAdvisor». Samtidig hevder TripAdvisor at de fleste forretninger som har mottatt et slikt «flagg» selv har tatt initiativ til å gjøre noe med hendelsene som har ført til medieomtale.

TripAdvisors representanter uttaler til Guardian: «Det er forferdelig at enkelte reisende utsettes for alvorlige hendelser som overgrep eller voldtekt, og vi håper nettstedet kan brukes til å advare og verne andre. Det er viktig at de som skriver omtaler følger våre regler for publisering, slik at omtalene på nettstedet er korrekte. Når disse omtalene ikke er lett tilgjengelige og rapporter i nyhetsmedier beskriver nylige eller tilbakevendende spørsmål om til helse og sikkerhet bidrar TripAdvisors varslingsprosess til å gjøre reisende oppmerksomme på mulige problemer».

Oversatt av Ole Peder Giæver /ABC Nyheter / © Guardian News & Media Limited