Snart fjernes krav om askebeger på fly – tiår etter at røykeforbudet ble innført

Askebegerne om bord på fly ser malplasserte ut ved siden av røyking forbudt-skiltet. Når man i tillegg vet at røyking har vært forbudt i over 20 år, blir det ekstra merkelig. Men snart kan det være slutt på påbudet som sørger for at selv nye fly utstyres med askebeger. Foto: Myra Thompson / Shutterstock / NTB scanpix
Askebegerne om bord på fly ser malplasserte ut ved siden av røyking forbudt-skiltet. Når man i tillegg vet at røyking har vært forbudt i over 20 år, blir det ekstra merkelig. Men snart kan det være slutt på påbudet som sørger for at selv nye fly utstyres med askebeger. Foto: Myra Thompson / Shutterstock / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er lenge siden man kunne røyke om bord, likevel produseres nye fly med askebeger på toalettene. Påbudet som forklarer dette, står nå for fall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En gang for lenge, lenge siden, i den kommersielle luftfartens tidlige dager, kunne reisende røyke hvor som helst om bord.

I 1950-årene hadde SAS til og med sitt eget sigarettmerke med SAS-logoen påtrykt hver enkelt sigarett, ifølge magasinet Skandinavian Traveler.

På 1970-tallet, da man ble mer bekymret for virkningen av passiv røyking, ble røykere og ikke-røykere adskilt, men gjerne bare med en gardin mellom seksjonene.

Det første røykeforbudet i SAS kom i januar 1986, hos datterselskapet Linjeflyget i Sverige. Først i 1997 innførte EU forbud mot røyking på flyreiser i medlemslandene.

Les også: Thailand innfører røykeforbud på strender

Påbud opprettholdt for sikkerhetens skyld

20 år sennere finner man likevel askebeger inne på flytoalettene, selv i helt nye fly.

SAS hadde sitt eget sigarettmerke, som selvfølgelig kunne nytes om bord. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
SAS hadde sitt eget sigarettmerke, som selvfølgelig kunne nytes om bord. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix

De ser unektelig malplasserte ut, men askebegrene er der på grunn av et krav fra den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen EASA. Kravet som stammer fra tiden da røyking var tillatt, har blitt opprettholdt fordi folk bryter reglene og tar seg en røyk om bord, som regel i skjul inne på toalettene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Kravet om askebeger på toalettet ble innført for å gi røykerne et trygt sted å stumpe sigaretten og for å motivere røykeren til ikke å kaste sigaretten i søppelet der det fins lett antennelige papirhåndklær, opplyser informasjonsdirektør Jagello Fayl i EASA til Flysmart24.no.

Kravet står for fall

Men askebegerpåbudet står nå for fall, ifølge Fayl.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Informasjonsdirektøren forklarer det med at stadig flere offentlige steder blir røykfrie, at behovet for askebeger på flytoaletter som et sikkerhetsgrep, er avtagende og at forskriften skal tilpasses amerikanske sertifiseringskrav.

– Kravet om askebeger inne på toalettet vil nok derfor bli fjernet etter hvert, sier Fayl til Flysmart24.no.

Stemmer: Reis - men ikke røyk!

Rådyr røykepause

For dem som velger å bryte reglene, kan det bli en svært dyr røykepause. I fjor fikk en flypassasjer på vei til Alta 12.500 kroner i bot.

Ekstra dyrt ble det likevel for mannen som tok seg en røyk, under en flyvning fra Arlanda i Sverige til Malaga. Mannen røyket på do og kastet deretter sigarettsneipen i papirkurven, noe som førte til at flyet ble stående på bakken til neste dag. For dette fremsatte SAS et krav på 170.000 kroner.