Disse skal designe stasjonene på Fornebubanen

Konkurransen ble utlyst for et år siden, og dette er vinnerne:
* Skøyen stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt: «Lyssprekk».
* Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt».
* Lysaker stasjon: Asplan Viak, Longva arkitekter og Arup. Prosjekt: «Lysakers hjerte».
* Fornebuporten stasjon (tidligere Arena): Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under».
* Flytårnet stasjon: Mestres Wåge Arkitekter/Mestres Wåge Arquitects SLP/Imago-Atelier de Arquitectura og José Gigante. Prosjekt: «Volare».
* Fornebu stasjon og driftsbase: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Underjordisk landskap».
Det kom inn 85 søknader fra ulike arkitektkontorer som ønsket å delta i konkurransen, og vinnerne ble innstilt etter en prekvalifisering der 14 kontorer/team ble invitert med videre i prosessen.

Fornebubanen vil så raskt som mulig starte prosessen med å inngå kontrakt med vinnerne.
– Vi har tradisjon i Oslo for spennende, funksjonell og nøktern arkitektur på T-banen. Denne tradisjonen er byrådet opptatt av å ta med videre når vi nå gjennomfører den største kollektivutbyggingen i Oslo-regionen siden T-banen ble bygget etter andre verdenskrig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg (MDG).
Byggingen av Fornebubanen starter etter planen i 2020, og den skal stå ferdig fem år senere. Banen blir rundt 8,2 kilometer lang, og reisetiden fra Fornebu til Majorstuen blir på omkring tolv minutter. Banen vil ligge i tunnel under bakken.