18 timer mellom Singapore og New York - uten stopp

Video: Med ny flytype gjenåpnes verdens lengste direkte flyrute.
Artikkelen fortsetter under annonsen

11. oktober åpnet verdens lengste direkte flyrute mellom New York og Singapore.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag forrige uke lettet flight SQ 22 fra Singapore med blant annet CNNs Richard Quest ombord. Singapore Airlines skyver Qatar ned fra tronen og vil igjen kunne skryte av å ha verdens lengste flyrute.

– Vi har alltid vært innovative, proklamerer Allan Hoffery, salgs- og kommunikasjonssjef for de nordiske markedene i Singapore Airlines.

Relanserer gammel rute

Selskapet var det første til å lette med dobbeltdekkeren Airbus A380 for ti år siden, de første til å tilby dobbeltseng i luften, og de første til å tilby et eget hotellrom i luften.

– Nå lanserer vi også verdens lengste flyreise mellom Singapore og New York, sier han før han retter seg selv: det riktige er egentlig å si at vi relanserer verdens lengste flyreise. Vi hadde den samme strekningen også i perioden 2004 til 2013.

– Hvorfor la dere den ned?

– Fordi det var umulig å tjene penger på den ruten. Vi hadde andre fly og måtte ha med så store mengder drivstoff at flyet ble for tungt. Det kommer til en smertegrense hvor mye folk er villig til å betale, sier Hoffery, og forteller at de gamle flyene av typen Airbus A340-500 måtte ha med seg 222.000 liter drivstoff. De nye flyene har med seg 165.000 liter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Stadig flere reiser på ferie til andre land

2,7 milliarder per fly

Singapore Airlines har kjøpt verdens første Airbus A350-900 Ultra Long Range. Det kan holde seg i luften i rundt 20 timer. Litt avhengig av vær og vind, og dermed også rutevalg, skal flytiden mellom Singapore og Airlines ta 18 timer og 25 minutter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er Airbus’ største kunde og har bestilt 67 slike fly. Vi får jo litt kvantumsrabatt, men listeprisen per fly er 2,7 milliarder kroner, sier Henrik Hanevold, som er Singapore Airlines’ nordiske salgssjef for privat­markedet.

(Saken fortsetter under)

Fra 15.000 kroner: Pris tur/retur mellom Singapore og New York i Premium Economy. Foto: Singapore Airlines
Fra 15.000 kroner: Pris tur/retur mellom Singapore og New York i Premium Economy. Foto: Singapore Airlines

– Hvorfor skal dere lykkes med ruten denne gangen?

– I tillegg til å ha fått et fly som fungerer, har vi heller ikke mer enn 161 seter om bord. Ingen førsteklasse og ingen økonomiklasse. Bare business- og premium economyseter. Dette reduserer vekten. Vi ser også at det er stor forretningstrafikk mellom Singapore og New York. I dag kjører vi denne ruten, men med mellomlanding i Frankfurt. Det er mange som vil fly nonstop. Dette blir en ren forretningsrute, primært egnet på finansfolk, advokater og andre som har kontorer både på Wall Street og i Singapore, sier Hanevold.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Reisemålene vi drømmer om - men ikke drar til

Nye tider, nye krav

Prisene for en tur-retur-billett ligger fra 15.000 kroner for premium economy og fra 45.000 kroner for en billett på businessklasse.

– 18 timer på et fly, hva skal passasjerene finne på?

– Vi har full wifi om bord, så det er nok mange som vil bruke noe av tiden på jobb. Vi serverer også tre måltider om bord, i stedet for to. Et typisk døgn fra New York til Singapore kan fortone seg slik: Lunsj i to timer, jobb eller avslapning i fem timer, middag i en time, sove i åtte timer og frokost i to timer, sier Hanevold, og legger til at han også ser frem til å få norske gjester om bord:

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Norwegian har gitt opp sin rute til Singapore. Singapore er et sted folk reiser til på forretningsreise. Det er over 200 norske selskaper som har kontorer der, og vi tar toppene. Selv om konkurransen er blitt tøffere, går våre tall oppover hvert år. Vi har også overraskende mange kunder som har dagsmøter i Singapore. De lander på morgenen og reiser hjem med oss på kvelden. Det er fullstendig galskap, men de gjør det likevel!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Haare & co skaper ny hotellkjempe

(Saken fortsetter under)

Fra 45.000 kroner: Pris tur/retur mellom New York og Singapore i businessklasse.
Fra 45.000 kroner: Pris tur/retur mellom New York og Singapore i businessklasse.

Allan Hoffery legger til:

– Det er en helt annen type forretningsmenn vi har i dag enn vi hadde da jeg begynte i denne bransjen. Nå må de reisende tidlig hjem fordi det er mye å gjøre hjemme, og mannen må hjelpe til. Familien krever at far bidrar. Han kan ikke lenger hvile på sofaen når han kommer hjem. Derfor må han hvile på flyet.

Verdens lengste flyruter

1. Singapore til New York (Singapore Airlines): 18 timer og 25 minutter.

2. Auckland til Doha (Qatar): 18 timer og 5 minutter.

3. London til Perth (Qantas): 17 timer og 20 minutter.

4. Auckland til Dubai (Emirates): 17 timer og 5 minutter.

5. Los Angeles til Singapore (United): 17 timer og 50 minutter.

6. Houston til Sydney (United): 17 timer og 30 minutter.

7. Dallas Ft. Worth til Sydney (Qantas): 17 timer og 15 minutter.

8. San Francisco til Singapore (United og Singapore Airlines): 17 timer og 5 minutter.

9. Johannesburg til Atlanta (Atlanta): 16 timer og 50 minutter.

10. Abu Dhabi til Los Angeles (Etihad): 16 timer og 30 minutter.

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen lørdag 13. oktober