Norge får direkterute til Kina

Hainan Airlines er ett av Kinas største flyselskap og har over 600 fly. Samtidig eier selskapet flere digre resorter på øyprovinsen Hainan – Kinas svar på Syden.
Hainan Airlines er ett av Kinas største flyselskap og har over 600 fly. Samtidig eier selskapet flere digre resorter på øyprovinsen Hainan – Kinas svar på Syden. Foto: Anonymous / AP
Artikkelen fortsetter under annonsen

For første gang åpnes det en flyrute fra Norge til Kina. Fra våren av skal Hainan Airlines fly tre ganger i uken fra Oslo til Beijing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avtalen om flyruten ble signert tirsdag i Beijing under en seremoni i forbindelse med det norske statsbesøket i Kina.

– Dette er viktig for den norske økonomien. Vi får flere turister til Norge og mer sjømat ut i verden, sier lufthavndirektør ved Oslo Lufthavn Øyvind Hasaas til NTB.

Hainan Airlines er ett av Kinas største flyselskap og har over 600 fly. Samtidig eier selskapet flere digre resorter på øyprovinsen Hainan – Kinas svar på Syden.

Selskapet skal nå ekspandere internasjonalt, og har valgt ut Oslo som en av de nye destinasjonene.

Les også: Norske diplomater mener Kina strammer grepet

Norge og Kina inngår tre nye avtaler

Lufthavndirektør Øyvind Hasaas ved Oslo lufthavn Gardermoen er fornøyd med direkteruter til Kina. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Lufthavndirektør Øyvind Hasaas ved Oslo lufthavn Gardermoen er fornøyd med direkteruter til Kina. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

– Vi jobber jo selvfølgelig også sammen med de nordiske flyselskapene, SAS og Norwegian, men denne gangen var det kineserne som var mest ivrig etter å starte opp, og dermed så har vi fått til det, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyplassdirektøren utelukker ikke at det kommer flere ruter fra Norge til Kina i tiden framover, men vil ikke spekulere i hvilken by som blir den neste.

– Vi tar én av gangen, så får vi se hva som skjer. Det er ofte slik at når man først kommer i gang, så kan det være andre som får øye på mulighetene, så det får vi komme tilbake til.

Inntil nå har man vært nødt til å reise ut i Europa for å komme seg til Kina, med København og Stockholm som nærmeste mellomlandingsstopp.

Les også: Kina og klima: Norge kan bli viktig støttespiller

Kongen vil trolig ta opp menneskerettigheter med Kina