SAS med kraftig kutt i opptjeningen av eurobonus

SAS har bestemt seg for å redusere kraftig inntjening av bonuspoeng på de billigste billettene hos flyselskapet. Foto: NTB scanpix.
SAS har bestemt seg for å redusere kraftig inntjening av bonuspoeng på de billigste billettene hos flyselskapet. Foto: NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

For de billigste billettene reduseres EuroBonus-opptjeningen med over 90 prosent for reiser på flyselskapets langruter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er de to rimeligste billettypene SAS Go og SAS Go light som rammes av kuttene i opptjeningen av poengene hos SAS.

– De billigste flybillettene er i dag så rimelige at man i praksis får rabatten med en gang ved kjøp, sier Knut Morten Johansen, Head of Media Relations i SAS, til forbrukerportalen Dinero.

Ifølge Johansen har prisutviklingen på billetter over tid gått kraftig nedover, hvilket har gjort at flyreiser – over lange avstander – i dag er tilgjengelig for mange flere enn bare for få år siden.

Les også: Ny passasjervekst for SAS

Fra 3000 til 300 poeng

På en reise mellom eksempelvis Oslo og New York har en tidligere samlet rundt 3000 poeng - nå reduseres dette til 300 poeng i den billigste, ufleksible billettklassen, ifølge nettstedet FinalCall.travel.

Et eksempel på endringene er at opptjeningen reduseres fra 4500 til 240 EuroBonus-poeng for kjøp i den billigste billettkategorien SAS Go Light for K-, L- og T-klassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På flyvninger mellom de skandinaviske landene og på ruter i Europa blir poengene kraftig redusert. En Go-billett gir i dag 500 poeng, mens den fra 1. desember bare vil gi 100 poeng.

Les også: SAS kan få tvangsmulkt for dårlig tilrettelagt nettside

– Bedre samsvar

Johansen forteller at de har sett mange flyselskaper rundt om i verden gjennomføre lignende endringer. Han mener endringene representerer et bedre samsvar mellom hva kundene betaler og hva de får igjen.

– SAS’ målgruppe er de som flyr fem ganger eller mer per år, og de kjøper billetter i alle billettklasser beroende på ønsker og behov. Hyppige reisende ønsker gjerne litt mer bekvemmelighet og effektivitet på reisen, så de har nok en tendens til å kjøpe billetter med slike produkter inkludert, sier han til Dinero.

Endringene gjelder for alle bookinger som er foretatt etter 1. oktober 2018 med avgang fra 1. desember 2018.

Les også: Norwegian fikk fire stjerner