Bobil- og campingferie mer miljøvennlig enn cruise og sydenferie

Ferie med bobil eller campingvogn er mer miljøvennlig enn både storbyferie, chartertur til Syden og båtferie langs norskekysten, ifølge en ny rapport. Cruiseferie er miljøverstingen.

Bobilferie er ikke den mest miljøvennlige formen for ferie. Samtidig kommer bobilferie kommer bedre ut i undersøkelsen enn storbyferie, cruise og chartertur til Syden.
Bobilferie er ikke den mest miljøvennlige formen for ferie. Samtidig kommer bobilferie kommer bedre ut i undersøkelsen enn storbyferie, cruise og chartertur til Syden.  Foto: Anders Wallsten
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De mest miljøvennlige ferieformene er hjemmeferie eller fottur i fjellet med telt, ifølge en ny rapport fra Østfoldsforskning.

Rapporten er levert på oppdrag fra Norges Caravanbransjeforbund (NCB). NCB ønsket å finne ut av om bobilferie kan regnes som miljøvennlig. I undersøkelsen er det tatt utgangspunkt i en ukes ferie bestående av transport, overnatting, mat og aktiviteter.

Forskerne tok utgangspunkt i vanene til bobilenes største forbruksgruppe: par i 60-årene.

– Halvparten av sydenferie

Både bobil- og campingferie kom relativt godt ut i forskningsrapporten.

«En vanlig bobilferie kommer ikke ut som det mest klimavennlige alternativet, men gir halvparten så store klimagassutslipp som en sydenferie og er enda langt bedre enn en cruiseferie. Siden dette er typiske alternativer for en som velger bobilferie, er sjansen stor for at man unngår klimagassutslipp ved å ikke tvinge folk over fra bobil til andre ferieformer», er konklusjonen i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Dette må du se etter når du kjøper brukt bobil

Hovedfunn i undersøkelsen:

  • En bobilferie har litt større klimagassutslipp enn en tur til hytte ved sjøen. Mesteparten av utslippet er knyttet til kjøring med bobilen.
  • Til sammen gir én uke med bobilferie et utslipp på rett i underkant av 300 kg CO2 per person. Det er mye mindre enn det en typisk storbyferie gir.
  • For en storbyferie er transporten det aller viktigste, på grunn av flyreisen, men det er også betydelige klimagassutslipp knyttet til overnatting. Det skyldes at hoteller i storbyer ofte har høy energibruk per overnattingsdøgn, og at energikilden i de respektive landene har høye klimagassutslipp.
  • En båtferie langs norskekysten bidrar til enda litt større klimagassutslipp enn en storbyferie. Det er avhengig av hvor mye man kjører båten, men her er brukt rimelige antakelser om kjørelengde, om enn med en båt av en viss størrelse.
  • Den ferieformen som bidrar til suverent mest klimagassutslipp, er cruiseferie. Det gir ni ganger så store utslipp som nestemann på lista: charterferie til Syden.

– Caravanbransjen har lenge vært veldig nysgjerrig på hvordan bobilen kommer ut i en slik miljørapport. Resultatene er omtrent som forventet. Bobilen forurenser når den kun vurderes som et kjøretøy, men vurdert som et ferie- og fritidskonsept blir bobilen et veldig mye bedre alternativ enn andre sammenlignbare ferieformer, sier generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Ny app gir oversikt over gratis bobilovernatting

Artikkelen fortsetter under grafene.

Ifølge Østfoldsforskning er det liten tvil om hvilken ferieform som forurenser mest. Foto: Østfoldsforskning
Ifølge Østfoldsforskning er det liten tvil om hvilken ferieform som forurenser mest. Foto: Østfoldsforskning
Fjerner du cruiseferie fra ligningen, kommer chartertur til Syden dårligst ut. Foto: Østfoldsforskning
Fjerner du cruiseferie fra ligningen, kommer chartertur til Syden dårligst ut. Foto: Østfoldsforskning

Frykter avgiftsøkning

Bakgrunnen for at NCB ønsket en slik rapport, er at Venstre tidligere har foreslått å fjerne fordelene bobil har tilknyttet engangsavgift. En endring NCB frykter vil skade bransjen og dens verdiskapning og arbeidsplasser.

– Bobilen brukes ikke som transportmiddel til jobben. Den brukes ikke til å kjøre barna i barnehagen eller på trening. Bobilen er og blir et ferie- og fritidskonsept på lik linje med fritidsbåter. Bobilen må derfor avgiftsbelegges med dette som utgangspunkt, mener Holm.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NCB vil jobbe opp mot politikerne for å skape en forståelse for at bobilen ikke er et transportmiddel, men et ferie- og fritidskonsept.

Jon Gunnes (V) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Jon Gunnes (V) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Jon Gunnes er stortingspolitiker og transportpolitisk talsperson for Venstre. Han skriver i en e-post til ABC Nyheter at partiet er opptatt av at det skal lønne seg å ta miljøvennlige valg, også når det gjelder transport og ferie.

– Nullutslippsbiler hadde 45,3 prosent markedsandel blant personbilene i september 2018. Venstre mener det er et stort potensiale for lav-/nullutslippskjøretøy også innen bobilsegmentet, og oppfordrer NCB å arbeide for at også bobilprodusentene kommer med mer miljøvennlige alternativer, skriver Gunnes.

På spørsmål om Venstre vil foreslå de samme avgiftsøkningene til statsbudsjettet i år som de foreslo senest i fjor, er svaret:

– Regjeringen legger frem sitt forslag til statsbudsjett mandag 8. oktober. Det vil inneholde regjeringens og Venstres forslag til avgifter for 2019. Vi kan ikke kommentere konkrete forslag i statsbudsjettet før det er lagt frem.

Les også:

Bli med inn i Norges dyreste bobiler

Aldri er det solgt flere bobiler i Norge

De litt «rimeligere» luksusbobilene