Problemer i høstferien kan gi ødelagt reise

Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix
Illustrasjonsfoto: Shutterstock/NTB Scanpix

Mange av oss skal på høstferie, og da kan det oppstå problemer.

Seks av ti nordmenn planlegger ifølge NHO Reiseliv en eller flere reiser i løpet av høsten, og den store utmarsjen skjer når skolen stenger i forbindelse med høstferien. Men uansett om du tenker deg til Nord-Norge eller er klar for noen dager med ferie i en storby som London, er det greit å ga kontroll på visse detaljer for ikke å bli en del av Forbrukerrådets klagestatistikk.

Forbrukerrådet har hittil i år fått 1347 spørsmål om fly, 600 spørsmål om mobiltelefoni, 305 spørsmål om pakkereiser, 276 spørsmål om hotell og overnatting og 30 spørsmål om restauranter og barer.

– Sjekk våre råd og du kan unngå å bli en del av klagestatistikken, sier fungerende leder for kommunikasjon og digitale tjenester, Pia Cecilie Høst, i en pressemelding.

(Saken fortsetter under)

VIDEO: Denne vakre videoen viser Vesterålen fra sin beste side

Kjøp sikkert med kredittkort

Bruk kredittkort når du kjøper flybilletter, bestiller hotell eller kjøper varer i utlandet. Det gir deg en ekstra sikkerhet. Da kan du klage til banken om du ikke får det du har kjøpt, som at hotellet ikke eksisterer når du kommer frem.

Betal alltid i lokal valuta for å få den beste kursen, selv om minibanken prøver seg med norske flagg for å få deg til å velge norsk valuta.

Les også: Svært få flypassasjerer kjenner sine rettigheter

Sjekk mobilavtalen når du skal utenfor EU

Skal du til et annet EØS/EU-land så kan du bruke mobilen som hjemme. Det koster ikke noe ekstra så lenge du holder deg innenfor abonnementsavtalen. Overskrider du avtalt bruk er det satt lave makspriser på samtale, SMS og datatrafikk. Utenfor EU er det avtalen med ditt mobilabonnement som gjelder, så sjekk den før du slår deg løs. På ferger til utlandet lønner det seg å kjøpe tilgang til skipets wifi.

VIDEO: Unngå å kjøpe piratkopier - slik skiller du mellom ekte og falske varer

Bruk flyrettighetssjekken når flyet ikke går

Du har rett på mat og drikke med du venter, og hotell om du må overnatte, hvis flyet er forsinket. Må du vente mer enn fem timer, eller flyet blir innstilt har du rett på flybytte, eller velge mellom å reise på et annet tidspunkt eller pengene tilbake. Du vil ha rett på erstatning om det er flyselskapets skyld at du ikke kommer deg i lufta.

Flyrettighetene gjelder når du flyr til og fra EU med et europeisk flyselskap. Reiser du med et flyselskap som ikke er registrert i EU vil rettighetene kun gjelde på utreisen. I alle tilfeller vil du få hjelp ved konkurs gjennom reisegarantifondet. Har du kjøpt en pakkereise i Norge vil du ha rett til assistanse fra arrangøren underveis, og du vil etterpå kunne få prisavslag for turen, hvis selskapet ikke får ordnet opp.

Meld bagasjen savnet på flyplassen

Si ifra på flyplassen med en gang når bagasjen ikke kommer. Du har rett til å få dekket nødvendig utstyr som toalettartikler og klær, avhengig av hvor lenge du må vente. Du har rett til at de bringer bagasjen til hotellet ditt. Finner ikke flyselskapet bagasjen, vil du ha rett på erstatning etter vekt. Her er det opp til flyselskapets vilkår for reisen. Flyr du i EU er maksimum satsen satt til 10 000 kroner.

Høstferieråd

  • Bruk kredittkort
  • Bruk lokal valuta
  • Sjekk mobilavtalen når du skal utenfor EU.
  • Bruk flyrettighetssjekken på forbrukerrådet/fly ved forsinkelser og innstillinger.
  • Meld i fra om savnet eller skadet bagasje på flyplassen

Personvernpolicy