Kvinner deler flittigst i sosiale medier

Kvinner som er ivrigst på å «snappe», og poste feriebilder på Instagram. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Kvinner som er ivrigst på å «snappe», og poste feriebilder på Instagram. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn er ikke redd for å dele sine reiseopplevelser med andre. Og mens unge «snapper», deler de eldre på Facebook .

Artikkelen fortsetter under annonsen

NHO Reiseliv har gjennomført en reiselivsundersøkelse for å kartlegge nordmenns bruk av sosiale medier når vi planlegger reiser og ikke minst når vi deler våre opplevelser når vi først er kommet oss ut på tur.

Snapchat utpeker seg som er den mest populære delingskanalen, men det varierer avhengig av hvilken aldersgruppe det er snakk om. Mens de over 45 år foretrekker å dele opplevelsene sine på Facebook (34 prosent), er det de under 30 år som har en forkjærlighet for Snapchat (53 prosent). Deretter følger Instagram (35 prosent).

Til sammenlikning er det kun ni prosent av de under 30 år som benytter Facebook til å dele og dokumentere ferien.

Les også: Islandsk landsby blir nedrent av turister: – De tar bilde av meg gjennom stuevinduet

(Saken fortsetter under)

Administrerende direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, sier i en pressemelding at sosiale medier skaper reiselyst og et engasjement så verdifullt at mange reiselivsbedrifter ikke lenger trenger å bruke penger på tradisjonell markedsføring.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nå har alle reisende blitt markedsførere. Bilder av vakre og unike steder i Norge har en uvurderlig markedsføringsverdi, og er en av grunnene til at vi opplever en sterk vekst av turister til Norge, sier Krohn Devold.

Når det kommer til kvinner versus menn, viser undersøkelsen at kvinner er mer ivrige til å dele bilder fra reisen på sosiale medier: 25 prosent vil dele sine reiseopplevelser på Facebook. For menn er dette tallet 22.

Snapchat er definitivt mest populær blant kvinner - 34 prosent svarer at de vil «snappe» underveis. 24 prosent av mennene svarer det samme. 24 prosent av kvinnene sverger til Instagram, mens 18 prosent av mennene sier det samme.

Undersøkelsen, som er gjennomført blant 1080 nordmenn over 18 år, viser også at Google og TripAdvisor er viktige kilder når nordmenn skal planlegge og hente inspirasjon til reiser.

Les også: Hotellet er et reisemål i seg selv