Stor interesse for «verdens lengste flyrute»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om under to måneder gjenåpner verdens lengste flyrute. Det er fortsatt mulig å slenge seg med premiereturen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

11. oktober tar en splitter ny Airbus A350-900 ULR av fra Singapore i retning Newark-flyplassen utenfor New York.

Distansen er 16.700 kilometer og flytiden på opptil 18 timer og 45 minutter.

Verdens lengste non-stop kommersielle flyvning blir dermed gjenåpnet etter at Singapore Airlines besluttet å avvikle den i 2013.

En talsperson for Singapore Airlines, som flere ganger har blitt kåret til verdens beste flyselskap, sier til Hegnar.no at det er stor interesse for både direkteruten til Newark, og direkteruten til Los Angeles som relanseres én måned senere.

Les også: Burgasme i New York City

Fortsatt plass

Det rykende ferske Airbus-flyet A350 900ULR som har en rekkevidde på rett under 18.000 kilometer og skal operere på strekningen, er konfigurert med to klasser: 67 seter i «Business Class» og 94 seter i «Premium Economy».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyet kan dermed frakte totalt 161 passasjerer, noe som er 92 færre passasjerer enn resten av A350-900 flåten til Singapore Airlines.

Med under to måneder igjen til premiereflyvningen, er businessbillettene revet vekk, mens det fortsatt er mulig å få tak i billetter til «Premium Economy»-klassen.

Et kjapt nettsøk viser at en enveis-billett med premiereflyvningen koster 2.975 Singapore Dollar, eller drøyt 18.000 norske kroner.

Dersom du synes at det går fint med over 18 timer i et fly, er det mulig å kjøpe en tur/retur-billett som blir en drøy tusenlapp billigere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Stjålet passasjerfly styrtet nær Seattle

Populær rute

Nøyaktig hvor stor etterspørselen etter direkteruten mellom Singapore og New York er, er uvisst.

«Av kommersielle årsaker, kan vi dessverre ikke gå nærmere i detalj på booking-tallene», svarer Singapore Airlines' talsperson på spørsmål om hvordan belegget ser ut fremover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fyllingsgraden på ruten skal følge businessinsider alltid ha vært god.

Det var derfor ikke ikke sviktende etterspørsel som gjorde at flyruten ble skrinlagt i 2013.

Les også: 100.000 SAS-reisende rammet av lange forsinkelser i år

Årsaken var en kraftig økning i prisen på drivstoff, kombinert med at flyet som fløy ruten mellom 2004 og 2013 -en firemotors Airbus A340-500 - ikke var effektivt nok til å kunne hindre ruten fra å gå med tap.

Det nye Airbus-flyet har kun to motorer, er mye mer drivstoffeffektivt, og med lavere drivstoffpriser (enn så lenge), skal det igjen være mulig å fly ultralange distanser på en lønnsom måte.

(Artikkelen er først publisert på hegnar.no)