Flypassasjerer har krav på 150 millioner kroner i erstatning

Juli går inn i historien som en av tidenes mest kaotiske måneder for flytrafikken i Norge og Europa. Over 53.000 flypassasjerer kan ha krav på erstatning.
Juli går inn i historien som en av tidenes mest kaotiske måneder for flytrafikken i Norge og Europa. Over 53.000 flypassasjerer kan ha krav på erstatning.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 53.000 flypassasjerer ble rammet av kaos i flytrafikken i sommer. Det kan koste flyselskapene rundt 150 millioner kroner i erstatning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Juli går inn i historien som en av tidenes mest kaotiske måneder for flytrafikken i Norge og Europa. Mangel på piloter og mannskap, overbookinger samt sprengt kapasitet på flyplasser bidro til at rundt 600 flyvninger ble forsinket eller kansellert. Det ledet til unormalt mye ferietrøbbel for mange nordmenn.

Ifølge tall fra flyerstatningsselskapet AirHelp har 53.600 flypassasjerer krav på erstatning på opp til 600 euro hver, basert på EUs flyreglement EC261 som inntrer når forsinkelsen er på minst tre timer. Det gir en samlet erstatningssum på 150 millioner kroner, skriver AirHelp i en pressemelding.

Til sammenlikning ble rundt 125 flyvninger rammet av tilsvarende forsinkelser og kanselleringer i juli 2017, noe som rammet rundt 14 200 passasjerer. Total erstatningssum ble på rundt 4,5 millioner euro (42,7 millioner kroner i dagens euroverdi).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norske passasjerer strandet på Mallorca

Flyselskapene bærer ansvaret

– Vi har fulgt flytrafikken tett i sommer, og visste at vi kom til å få unormalt mange kanselleringer og forsinkelser i juli måned, men denne veksten overgår hva vi trodde var mulig. Jeg kan ikke huske å ha sett tilsvarende tall for norsk og europeisk luftfart, sier landssjef for Airhelp i Norge, Andreas Hermansson.

Han peker på at det er flyselskapene som i de fleste tilfellene bærer ansvaret og må gjøre opp for seg.

– Mange reisende har helt eller delvis fått sin ferie ødelagt, og fortjener kompensasjon for kanselleringer eller forsinkelser. Nå håper vi at aktørene i bransjen evaluerer nøye og tar lærdom av sommeren 2018, slik at vi unngår slike tall for julimåneder fremover, sier Hermansson.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: SAS om over 1000 innstilte fly på seks sommeruker: – Utgjør noen små promille

Artikkelen fortsetter under annonsen

En undersøkelse fra mars i år viste at nesten ni av ti nordmenn ikke kjenner sine fulle rettigheter i flytrafikken. I 2017 hadde over 243.000 nordmenn krav på erstatning som følge av forsinkelse i forbindelse med flyreiser.

Rettigheter

I tilfelle forsinket eller kansellert fly, og i tilfeller der man blir nektet ombordstigning, kan passasjerer ha rett til økonomisk kompensasjon på opptil 600 euro per person under visse omstendigheter. Betingelsen for dette er at avreiseflyplassen er innenfor EU eller at det ansvarlige flyselskapet er basert i EU/EØS. Videre må årsaken til forsinkelsen skyldes flyselskapet, og forsinkelsen må etter EC261-regelverket være på mer enn tre timer. Dersom ekstraordinære hendelser eller forhold er årsaken til forsinkelsene eller kanselleringene, som for eksempel stormer eller medisinske nødsituasjoner, er flyselskapene unntatt fra plikten til å kompensere flypassasjerer.

Les også: Giganterstatninger etter sommerkaos i flytrafikken