Verdens lengste luftfartøy satser på flyvende luksuscruise

Se video: Dette kan bli framtidens cruisereiser.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ble kalt «den flyvende rumpe», nå skal den tilby opplevelsesreiser i luften som langt fra er dritt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Airlander 10 er en hybrid av en såkalt «blimp», altså et rammeløst luftskip, et helikopter og et fly, og kan holde seg i luften flere dager av gangen.

Luftfartøyet har fått det klingende kallenavnet «flyvende rumpe» på grunn av den klumpete fronten. Den var designet for å bruke mindre gass enn et fly, men bærer med seg tyngre last enn konvensjonelle luftskip. Den ble opprinnelig utviklet for det amerikanske militæret for å bli brukt til overvåkning i Afghanistan.

Les også: Disse cruiseskipene tilbyr utrolige ting

Nå har produsenten jobbet med å lage en luksuriøs passasjerkabin ment for tre dagers ekspedisjoner med opptil 19 passasjerer i tillegg til crew.

Airlander 10 tilbyr en-suite soverom, gulv til tak-vinduer og en bar i toppen der gjestene kan nyte en drink til spektakulær utsikt.

– Det er et veldig tydelig marked for dette luftfartøyet. Fordi det har den plassen, de flotte flyvekvalitetene, et fantastisk miljø å vandre rundt i og en utsikt fra vinduer som strekker seg fra gulv til tak. Det gjør luksusopplevelsen utrolig spesiell, sier direktør for HAV, Tom Grundy til nyhetsbyrået AP.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bygges i Norge: Nytt cruiseskip får undervannslounge

Cruise i luften

Den britiske produsenten Hybrid Air Vehicles (HAV) hevder flyvemaskinen kan nå opptil 6.000 meter opp i luften og har en makshastighet på 148 kilometer i timen. Den rekker hele 92,5 meter, noe som er lengre enn noe annet luftfartøy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tenk på et cruiseskip eller en luksusyacht oppe i skyene, forestill deg å kunne gå rundt, ha en drink i baren, sippe en cocktail mens du ser utover utsikten og hører lyder fra verdens gang under deg, forteller Grundy.

I motsetning til hva cruisenæringen til havs har blitt mye kritisert for, mener ikke Grundy at Airlander vil være til skade for miljøet. Den skal være lavkarbondrevet, og svært «grønn» i drift.

Ville hjelpe katastrofeområder: Gigantisk luftskip kan endte flytransport totalt

Styrtet under testing

Airlander 10 gjennomførte sin første testflyvning i august 2016. På tur nummer to noen dager senere styrtet den, riktig nok på en relativt udramatisk måte. I 2017 styrtet den igjen, ifølge BBC. Grundy er klar på at luftskipet skal være sikkert.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi holder på med testflyvninger, og forbereder denne splitter nye teknologien og unike konseptet for markedet, sier han.

Fortsatt et mysterium: 80 år siden luftskipdrømmen ble knust av «Hindenburg»

Selskapet går nå fra prototype til fullverdig produksjon og regner med å være klare for publikum tidlig på 2020-tallet.

Se video: I 2016 gikk det galt for verdens lengste luftfartøy. Ingen ble skadet under styrten.