Meny

Dette klager nordmenn på ved flyreiser

Mangel på god informasjon er den viktigste grunnen til nordmenns misnøye med flyselskapene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Mangel på god informasjon er den viktigste grunnen til nordmenns misnøye med flyselskapene. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Fire av ti nordmenn føler seg dårlig behandlet av flyselskapene. Klagetallene topper seg i forbindelse med flyreiser i sommerferien.

YouGov har gjennomført en landsdekkende undersøkelse på vegen av flyerstatningstjenesten AirHelp som viser at omkring 38 prosent av flyreisende nordmenn mener de én eller flere ganger har fått kritikkverdig behandling av et flyselskap.

Stemningen er som verst om sommeren. Mangelen på god informasjon er den viktigste grunnen til misnøyen med flyselskapene - Rundt 14 prosent opplyser at de ikke får nødvendig informasjon fra flyselskapet.

AirHelps landssjef i Norge, Andreas Hermansson. Foto: AirHelp
AirHelps landssjef i Norge, Andreas Hermansson. Foto: AirHelp

– God informasjonsflyt er alltid viktig, men blir enda viktigere når passasjerer blir utsatt for kanselleringer eller andre stressende situasjoner på reise. Her ser vi at mange flyselskaper feiler i dag, sier landssjef for AirHelp i Norge, Andreas Hermansson, i en pressemelding.

Fjorten prosent av de spurte klager på at de ble etterlatt uten assistanse etter at deres flyvning ble kansellert eller forsinket. Ti prosent mener de er blitt utsatt for frekke og lite samarbeidsvillige ansatte, mens ni prosent ikke ble tilbudt gratis mat eller drikke som de skulle ha under en flyvning.

– Mangel på informasjon – i kombinasjon med mangel på assistanse når det oppstår forsinkelser – er den klart viktigste årsaken til misnøye. Klagestatistikken for Norge er rimelig lik Europagjennomsnittet, og juli måned er høytid for klagesaker, sier Hermansson.

Fem prosent av respondentene opplyser at de følte seg dårlig behandlet fordi de måtte sjekke inn håndbagasjen sin, mens like mange beklager seg over skjulte kostnader under bestilling.

Å bli bedt om å endre sete underveis er noe mange flyreisende ikke er veldig fornøyde med, noe fire prosent opplyser at de har blitt rammet av.

Disse er mest misfornøyd

  • Svarene i undersøkelsen viser at norske menn jevnt over er mer misfornøyde med flyselskapene enn kvinner. Et eksempel er behandling av passasjerer ved forsinkelser, der 18 prosent av menn ser seg misfornøyde, mot 11 prosent av kvinner.
  • Ser vi på aldersgrupper, er befolkningen mellom 25 og 34 år de mest misfornøyde flykundene. Jo eldre vi blir, desto mindre har vi å klage på, ifølge undersøkelsen.
  • Undersøkelsen viser også at befolkningen i Oslo og Akershus er vesentlig mer misfornøyd med flyselskapene enn befolkningen ellers i Norge.

Kilde: AirHelp.no

Les også: 

Rekordmange bitt av hoggorm

Stadig flere klarer seg med bare elbil

Mens folk flest rasjonerte med vannet i sommervarmen, lot mannen vannet fosse fra brannslangen i time etter time

Reise
Populært