Klageøkning på 50 prosent for Ryanair

Illustrasjonsfoto: AP Photo/Claude Paris
Illustrasjonsfoto: AP Photo/Claude Paris
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et kraftig fall i punktligheten i mars førte til et kraftig hopp i antall klager.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lavprisflyselskapet Ryanair er ute med statistikk for mars som viser at 84 prosent av selskapets over 50.000 flygninger ankom sin destinasjon til planlagt tid.

Det er en kraftig nedgang fra samme måned året før da 90 prosent av flygningene landet på tiden.

Markedssjef Kenny Jacobs i Ryanair sier at årets mars-tall ble negativt påvirket av utbredt snøvær og den franske flygelederstreiken.

Den markante nedgangen i punktligheten førte naturlig nok til en kraftig økning i antallet klager.

Det meldes om 3,42 klager pr tusen passasjerer, noe som er en økning på nøyaktig 50 prosent fra mars i fjor.

Les også: Nordea får millionbot

Antallet bagasjeklager økte fra 0,50 pr. tusen passasjerer i mars 2017 til 0,87 klager pr. tusen passasjerer i mars 2018, noe som tilsvarer en økning på 74 prosent.

Selv om antallet klager økte kraftig, kan flyselskapet rapportere at de er like kjappe som før til å behandle disse.

I år som i fjor ble 99 prosent av klagene behandlet innen syv dager, opplyses det.

Les også: SAS venter oppkjøpsbølge

Saken er opprinnelig publisert på Hegnar.no