Norwegian får flest klager fra reisende

Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I fjor hadde Norwegian fire ganger så mange saker mot seg i Transportklagenemnda som hovedkonkurrenten SAS.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klagene mot Bjørn Kjos’ flyselskap Norwegian som kom inn til Transportklagenemnda for fly, økte fra 50 til 305 i 2017, ifølge Dagens Næringsliv. Antall saker som fikk medhold, økte fra 14 til 69.

Så langt i år har nemnda mottatt 61 klager mot selskapet. I motsetning har det kommet inn 36 klager mot SAS.

– Det er ikke unaturlig at det største flyselskapet i Norge har flest klager, men vi er likevel ikke fornøyd med at vår andel er så stor, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

De fleste klagesakene som blir behandlet i nemnda, tar for seg forsinkelser og kanselleringer. Rundt én av fire Norwegian-avganger er ikke i rute, ifølge en sammenstilling avisen har gjort for de siste fire månedene.

Sandaker sier selskapet betaler kompensasjon til dem som har krav på det, og i fjor betalte selskapet flere hundre millioner kroner til passasjerer berørt av lange forsinkelser eller kanselleringer.

Transportklagenemnda for fly bekrefter en økning i antall klagesaker generelt. I 2017 mottok de 2.714 klagesaker, en økning på over 600 saker fra året før. Norwegian sto for nesten halvparten av sakene som ble behandlet om flytransport, ifølge Norsk Reiselivsforum.

Les også: Flere fløy med Norwegian i mars