Høyre-lag vil skrote flypassasjeravgiften

Flere av Høyres fylkeslag går nok en gang til kamp for å få fjernet den omstridte flypassasjeravgiften.
Flere av Høyres fylkeslag går nok en gang til kamp for å få fjernet den omstridte flypassasjeravgiften. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre vedtok i fjor å avvikle flypassasjeravgiften, men lite har skjedd. Nå tar en rekke av partiets fylkeslag igjen opp kampen mot den omstridte avgiften.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi må ha noen avgifter, men de må innrettes slik at vi ivaretar flytilbudet i hele landet, sier stortingsrepresentant Margunn Ebbesen fra Nordland Høyre til NTB.

Hun understreker at partiet nå må levere på landsmøtevedtaket fra i fjor.

Sammen med fylkeslagene Troms og Finnmark, Trøndelag og Sogn og Fjordane fremmer Nordland på landsmøtet til helgen en resolusjon om luftfart som drivkraft for økonomisk utvikling og desentralisert bosetting.

Ebbesen viser til at Fly Viking i fjor måtte legge inn årene etter bare sju måneders drift.

– Også Widerøe sier det er krevende å drive på kortbanenettet, konstaterer Høyre-politikeren.

Fakta om flypassasjeravgiften:

* Vedtatt av Stortinget i desember 2015. Ble innført 1. juni 2016.

* Avgiften ilegges på alle avganger fra norske lufthavner og hadde opprinnelig en sats på 80 kroner per passasjer, pluss moms, totalt 88 kroner. Avgiften er senere prisjustert og dermed noe økt.

* Avgiften var en del av budsjettavtalen mellom Høyre/Frp-regjeringen og samarbeidspartiene Venstre og KrF fra november 2015.

* Avgiften var Ryanairs begrunnelse for å droppe Rygge som base, noe som førte til at den sivile flyplassen ble nedlagt fra 29. oktober i fjor. Ryanair flyr likevel fortsatt fra blant annet Gardermoen og Torp.

* Høyres landsmøte sluttet seg på fjorårets landsmøte til et forslag om å fjerne avgiften og erstatte den med en annen avgift «som har klar miljøeffekt».

* Saken kommer opp på nytt på landsmøtet til helgen.

Annen miljøprofil

Konkret foreslår fylkeslagene fra Distrikts-Norge at avgiftsnivået i luftfarten opprettholdes, men med en miljøprofil etter prinsippet om at forurenser betaler.

De krever også at Høyre går inn for å legge fram en helhetlig luftfartsstrategi, og at avgiftsnivået gjennomgås og endres for å stimulere til et bedre flytilbud innenriks og på kortbanenettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Høyre bør samtidig gå inn for å utvikle regionale lufthavner for å styrke eksporten av sjømat, mener fylkeslagene.

– Flyplassene er viktige hvis vi skal ha reiseliv i hele landet. De er også viktige for en annen næring, nemlig eksporten. Da tenker jeg spesielt på fisk, sier Ebbesen.

Aktuelt: Norwegian tilbakebetaler flypassasjeravgift til noen kunder

80 ganger så høy

Dagens flypassasjeravgift kom til under de borgerlige budsjettforhandlingene høsten 2015. Den ble innført året etter – til store protester fra deler av opposisjonen, NHO og flyselskaper. Avgiften ilegges på alle avganger fra norske lufthavner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er først og fremst innretningen på avgiften som irriterer fylkeslagene.

I resolusjonene heter det at endringer i avgiftene samlet sett trolig favoriserer lønnsomhet for større fly på lengre strekninger, på bekostning av lønnsomheten til kommersielle ruter med mindre fly og kortere reisestrekninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«For eksempel har strekningen Bodø-Stokmarknes 80 ganger så høy avgift per kilometer tur/retur sammenlignet med Oslo-New York», heter det.

Aktuelt: Solvik-Olsen vurderer økt avgift på å «fly forbi»

Signaler

Det har kommet flere signaler den siste tiden om at en endring av avgiften kan være på trappene.

I budsjettforliket i fjor høst vedtok Høyre, Frp, Venstre og KrF å «be regjeringen vurdere omlegging av dagens flypassasjeravgift, slik at den får en miljøprofil, for eksempel differensiering etter flyreisens lengde».

I Jeløya-plattformen, som Høyre, Frp og Venstre forhandlet fram i januar, heter det at man skal «vurdere hvordan luftfartsavgiftene kan restruktureres med sikte på økt konkurransekraft for norsk luftfart».

– Vi må se på hva er det som gjør at vi fremmer konkurranse innen luftfarten, og at rammevilkårene samtidig er slik at selskapene klarer å levere, sier Ebbesen.

Aktuelt: Norwegian tester ut betaling for å komme først i køen