Avinor vurderer 11 alternativer for storflyplass i Lofoten

I et møte med lokale ordførere la Avinor onsdag fram totalt 11 mulige alternativer for storflyplass i Lofoten. Til mai neste år er det klart hvilke som kan la seg bygge. Illustrasjon: Avinor.no.
I et møte med lokale ordførere la Avinor onsdag fram totalt 11 mulige alternativer for storflyplass i Lofoten. Til mai neste år er det klart hvilke som kan la seg bygge. Illustrasjon: Avinor.no.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avinor og ordførerne i Lofoten vil snu alle steiner for å se om det lar seg gjøre med storflyplass i Lofoten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I et møte med lokale ordførere la Avinor onsdag fram totalt 11 mulige alternativer for storflyplass i Lofoten. Til mai neste år er det klart hvilke som kan la seg bygge.

I dag er det tre flyplasser i Lofoten; Svolvær, Leknes og Røst. Dette er imidlertid kortbaneflyplasser hvor bare Widerøe trafikkerer. Særlig reiselivsnæringen i Lofoten er lei av at turistene lander på storflyplassen på Evenes, 169 km unna Svolvær og 238 km unna Leknes. De ønsker storflyplass i Lofoten.

– Sterk attraksjonskraft

Reiselivssjef Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten er klar på at Lofoten er et sted mange vil reise til.

– Vi vet at Lofoten har en sterk attraksjonskraft. Folk som vil til Nord-Norge vil til Lofoten, men de havner andre steder fordi det ikke er så enkelt å reise hit i dag med mye fulle fly. Skal man inn på det internasjonale konferansemarkedet blir det en heftig logistikk med hurtigbåt, hurtigrute og flyplasser her og der, sier Dreyer til Lofotposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: 7 gode tips til Lofoten

Svolvær lufthavn Helle kan ikke utvides på grunn av topografiske forhold. Tidligere i vinter ble det klart at den værmessige tilgjengeligheten på Leknes heller ikke er god nok for en storflyplass.

11 steder i Lofoten

Stedene som vurderes for storflyplass i Lofoten er Laukvik, Gimsøy, Sandøya, Grundstad, Malnes, Lyngvær, Malnes sør, Leknes Nord, dagens flyplass på Leknes (etter kvalitetssikring av værdata), Leknes (ved kurvet innflygning og vurdering av å vri rullebanen), sør for Mortsund i havet, skriver Lofotposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Et alternativ om å lage storflyplass på Hadselsand ble forkastet tidligere i vinter, ettersom de operative forholdene av Avinor ble vurdert for å være klart for dårlige.

Til våren neste år er det klart hvilke av alternativene i Lofoten som kan la seg bygge.

Les også: Populære feriemål oversvømt av skrap og skit

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser på Vesterålen

En fersk analyse fra Avinor har vist at det i dag kun er Stokmarknes lufthavn Skagen, i naboregionen Vesterålen, som har gode nok operative forhold for utvidelse. Seks ulike utvideler vurderes her. Stokmarknes lufthavn er med videre for en samfunnsøkonomisk analyse. Undersjøisk tunnel under Hadselfjorden kan redusere reisetida mellom Svolvær og Stokmarknes til 50 minutter fra dagens drøyt halvannen time. En fergefri forbindelse mellom Lofoten og Vesterålen utredes allerede, og en sluttrapport er ventet i april. Avinors konklusjon om Stokmarknes er ventet til sommeren.

Les også: Lofoten: De siste vikingers land