Bomtur bidro til FlyVikings fall

FlyViking startet flygninger i mars 2017. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
FlyViking startet flygninger i mars 2017. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Flyselskapets nye fly kunne ikke brukes i Norge.

FlyViking startet flygninger i mars 2017. I januar i år varslet selskapet at de ville innstille driften. En av grunnene til flyselskapets fall var et nytt fly som ikke kunne brukes i Norge, skriver e24.

FlyViking-eier Ola Giæver hadde selv reist over til Calgary i Canada i midten av november i fjor for å hente det nye Dash 8-100-flyet, da han oppdaget at det manglet en bryter i cockpit påkrevd for at flyet skulle kunne brukes på kortbanenettet i Norge.

Den manglende bryteren skulle operere spoilerne oppe på vingen etter å brukt dem til oppbremsing under landing.

Dermed måtte Giæver returnerte til Nord-Norge med uforettet sak, som passasjer i stedet for pilot.

Les også:   Ekspert tror FlyViking-konkurs vil føre til økte flypriser i nord

– Det er klart det hadde mye å si. Det flyet skulle brukes som reservefly, og når vi da ikke fikk det flyet på nesten et halvt år, og vi satt uten den kapasiteten i et halvt år, så mistet vi mye av produksjonen, uttaler daglig leder i FlyViking Heine til e24.

Ifølge Richardsen fikk feilen alvorlige følger for det nyoppstartede flyselskapet, som en og en halv måned etter bomturen til Canada gikk ut med at de ville innstille driften.

I en pressemelding i forbindelse med innstillingen pekte flyselskapet på at flere tekniske problemer med de tre første Dash 8-100-maskinene førte til mange kanselleringer og tap av kunder.

– Det har blitt for mange kanselleringer av ruter, og gjennom det refusjoner til våre passasjerer, som har hatt en negativ finansiell effekt for selskapet. Dette har også gjort noe med våre kunders tillit til selskapets evne til å fly som planlagt, slo Richardsen fast i pressemeldingen.

Les også:  FlyViking legger ned etter sju måneder

Han nevnte også at tungvinte løsninger for billettbestilling og innsjekking har påvirket det dårlige økonomiske resultatet.

FlyViking startet i mars i år ruteflyginger mellom Tromsø, Hammerfest og Bodø. Senere har det utvidet med avganger til og fra Alta, Harstad/Narvik, Stokmarknes, Oslo og Trondheim.

Selskapets eiere har siden oppstarten skutt inn aksjekapital og lån på til sammen 134 millioner kroner, og styret besluttet å innstille driften nå mens det fortsatt er midler igjen til å overholde forpliktelsene i perioden fram til 12. januar.

Reise
Populært