Har du angst for turbulens?Fire råd til hvordan du kan slappe av når flyet rister

Turbulens rundt flyet er vanlig, og fører ofte til at det rister om bord. Ristingen kan oppleves ubehagelig for mange, men den er som regel helt ufarlig. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Turbulens rundt flyet er vanlig, og fører ofte til at det rister om bord. Ristingen kan oppleves ubehagelig for mange, men den er som regel helt ufarlig. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Turbulens er for mange hovedgrunnen til at de frykter å fly. Men fire gode råd kan hjelpe deg til å slappe mer av om flyet begynner å riste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TURBULENS: Turbulens rundt flyet er vanlig, og fører ofte til at det rister om bord. Ristingen kan oppleves ubehagelig for mange, men den er som regel helt ufarlig og kan sammenlignes med en båt som gynger.

Nettavisen Huffington Post har listet opp fire ting du kan si til deg selv dersom flyreisen din blir ekstra humpete og skrekken får tak:

1) Spør deg selv om flypersonalet har fått panikk. Det er stor sjanse for at svaret er NEI. Det skyldes at de stadig vekk er på vingene og dermed vet når turbulensen er normal og når den er så sterk at forholdsregler bør tas. Dersom besetningen jobber ufortrødent videre, så kan du være trygg på at ristingen du kjenner ikke er noe å bry seg om.

2) Fortell deg selv at du kjører på en grusvei. Når du kjører i bil på en grusvei eller anleggsvei, vet du nok av erfaring at forholdene ikke er de aller beste. Her blir det fort humpetitten humpetatten om hverandre. Å fly gjennom turbulent luft blir omtrent det samme.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så farlig er egentlig turbulens på flyet

3) Minn deg selv om at fly ikke bare faller ned fra himmelen sånn uten videre. Verken på grunn av turbulens eller andre ting, egentlig. Det lar seg rett og slett ikke gjøre. Flyvinger brekker ikke, og flyets vinger er konstruert for å tåle store påkjenninger. Vingene på et fly er egentlig én lang vinge som går tvers igjennom flykroppen. Flyet er rett og slett bygd rundt denne vingen, som er så fleksibel at tuppene nærmest kan møtes over taket uten at den brekker, fortalte leder Bente Berg-Hansen for Braathens flyskrekkurs til forskning.no tilbake i 2004.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

4) Tenk på hva pilotene holder på med. Trolig sitter de ikke inne i cockpiten og svetter nervøst mens de trykker på knapper og roper etter hjelp. For dem er dette trolig som en helt vanlig dag på kontoret, hvor de snakker om helt trivielle ting som planene for helga eller fotballkamper.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Pilot: – Her er det best å sitte når det er turbulens

Ulykker kan skje

Sjansen for at du skal bli utsatt for farlig turbulens er statistisk sett liten. Som oftest er turbulens bare ubehagelig. Likefullt leser man innimellom om passasjerer som har blitt skadet på grunn av kraftig turbulens.

Dette skyldes i all hovedsak at folk eller løse gjenstander har blitt kastet rundt i kabinen. Derfor lønner det seg å følge flybesetningens råd om alltid å ha på deg setebeltet om bord.

Les også: Snart er turbulente flyturer historie