Meny

SAS får digitalslakt for ny nettside - stryker på 20 av 28 områder

Av totalt 13 tilsyn, er det SAS sine nettsider som har flest avvik og kommer dårligst ut. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Av totalt 13 tilsyn, er det SAS sine nettsider som har flest avvik og kommer dårligst ut. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Nå må SAS ta grep for å slippe unna en sviende bot.

Kort tid etter at SAS Norge lanserte nye nettsider kom Difi på varslet tilsyn. Resultatet er nedslående.

– Jeg må si resultatet er alvorlig. Det mest alvorlige er at synshemmede og folk med nedsatt funksjon i hendene ikke kan kjøpe flybilletter via nettsiden, sier tilsynsleder Malin Rygg i Tilsynet for universell utforming av IKT, som er underlagt Difi.

Nettsidene ble også gjenstand for kundestorm da de ble lansert tidligere i år.

Les mer:Kundestorm mot SAS

– Vanskelig å navigere

Det er ikke mulig å navigerer på SAS side ved bare å bruke tastaturet. Siden krever at den som vil bestille også bruker mus. Det er det ikke alle som kan.

– I tillegg er det feil på kontrast og navigasjon, det er en feil som rammer alle brukere. Med dårlig kontrast er det vanskelig å navigere og nesten umulig å kjøpe flybillett i for eksempel sollys, påpeker hun.

– Er du skuffet over SAS etter avvikene tilsynet avslørte?

– Vi tar hvert tilsyn for seg og SAS ble plukket ut etter en vanlig risikovurdering. SAS har mange brukere og mange som er avhengig av dem, og da er det et tankekors at mange opplever at nettsiden er så vanskelig å bruke.

Les også:– iPhone seX

Frist til januar

Nå har SAS fått frist til 10. januar 2018 med å legge frem en plan for retting av de 20 feilene som er samlet i seks avviksområder.

– Virksomheten må levere en plan for retting av feilene. Tilsynet vurderer så om planen er tilstrekkelig god. De feilene som er enkle å rette opp i, forventer vi at virksomheten går i gang med umiddelbart. Alle feilene må rettes innen rimelig tid. Kommer ikke SAS i mål er det pålegg og bøter som gjelder, sier Rygg.

Saken fortsetter etter bildet.

Gir SAS stryk: - Dette er alvorlig, sier tilsynsleder Malin Rygg i Tilsynet for universell utforming av IKT.
Gir SAS stryk: - Dette er alvorlig, sier tilsynsleder Malin Rygg i Tilsynet for universell utforming av IKT.

Historisk dårlig

Tilsynet har i løpet av de to siste årene gjennomført 13 tilsyn, og har til nå aldri ilagt en bot. Men det 13. tilsynet, av SAS sin nye nettside, ble også historiens dårligste, med flest avvik.

– Det viktigste er at virksomheten får rettet opp i feilene, slik at folk kan begynne å bruke nettsiden og ta del i tilbudet. Vi har god dialog med SAS og vårt inntrykk er at de tar tilsynsrapporten på alvor, sier Rygg.

Difi har ansvaret for å passe på at alle innbyggerne kan bruke nettsider i Norge. Det gjelder absolutt alle nettsider, fra offentlige virksomhet, private bedrifter, lag og organisasjoner.

Les også:«Kjendistungt» investornettverk skal investere i nordiske startups

SAS lover bedring

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge legger seg flat for kritikken.
– SAS gikk i vår over til ny IT-plattform. Det har vært en meget komplisert operasjon. Men i løpet av første halvdel av 2018 lover jeg at SAS skal oppfylle alle krav til universell utforming. Men en kan ikke pynte bløtkaken ferdig før en har laget bunnen, så dette tar noe tid, sier han.

Informasjonssjefen beklager at de nye nettsidene ikke har fungert godt fra dag én. Overgangen til ny plattform har vært et lite mareritt for flyselskapet det siste halve året.

– Vår gamle plattform hadde utspilt sin rolle og vi var nødt til å skifte. Nå er vi i ferd med å få på plass innovative løsninger og gode funksjonaliteter som skal tjene oss godt i fremtiden, sier Johansen.

Har planen klar

– Glemte dere å tenke på universell utforming da SAS fikk bygget de nye nettløsningene?

– Nei, nei, nei. Løsninger som er universelle er gode for alle, men det var en del funksjonaliteter som ikke var på plass da vi lanserte sidene. Men de kommer og de blir bra, lover Johansen.

SAS sendte i forrige uke en plan til Difi som svar på tilsynsrapporten, der lover selskapet å ha alt kommer på stell i løpet av noen måneder.

– Tenk riktig fra starten

Direktoratet har siden 2015 drevet tilsyn av nye nettsider, men fra 2021 gjelder reglene om universell utforming alle.

– Hvis virksomhetene tenker universell utforming fra starten, er det som regel enkelt å bygge nettside som alle kan bruke. Det koster ikke noe mer å sette kontrasten høyt, men sidene blir mye mer tilgjengelige, sier Rygg.

Tilsynet for universell utforming av IKT driver ikke kun med kontroll av sider, men gir også råd om hvordan en god nettside skal bygges slik at den kan brukes av alle.

Saken er først publisert på Kampanje.com

Annonse
Populært