Motor har testet veimat Norge rundt:Er dette Norges 10 verste veikroer?
Dette er de 10 spisestedene som havnet på bunn etter årets omfattende test.
Motor har testet veimat de tre siste årene, og har hvert år spist veimat fra Finnmark i nord til Agder i sør. I årets test har vi vurdert spisestedene etter 10 kategorier – med poeng fra 1 (dårligst) til 10 (best) i hver kategori.
Det beste spisestedet – Haukeliseter Fjellstue – fikk 93 poeng. Dermed ble de vinnere av Årets veimat 2017. I 2015 vant Trattoria Capri i Varangerbotn, Finnmark, i fjor vant Valdres Mathus i Bagn, Oppland.
Gjennomsnittet blant de 117 stedene vi testet i år var drøyt 75 poeng, mens det svakeste fikk 47 poeng.
Dette er de spisestedene 10 som scoret dårligst, i fallende rekkefølge:
- Sognaporten, Aurland i Sogn og Fjordane – 61 poeng
- Lyngdal Inn, Lyngdal i Vest-Agder – 61 poeng
- Tjeldsundbrua Kroa og Hotell, Evenskjer i Troms – 60 poeng
- Bjartmars Favorittkro, Averøy i Møre og Romsdal – 59 poeng
- Camillas kro, Dalekvam i Hordaland – 59 poeng
- Høydalsmo kro, Høydalsmo i Telemark – 57 poeng
- Nebbenes kro (nordgående), Eidsvold Verk i Akershus – 56 poeng
- Skaidikroa, Kvalsund i Finnmark – 54 poeng
- Størens Bageri og veikro, Støren i Sør-Trøndelag – 53 poeng
- Aksdal kro, Aksdal i Rogaland – 47 poeng
Les også: Her har de Norges beste veimat!
Selv om vi har testet hele 117 steder er ikke alle spisesteder du finner langs veien tatt med.
Bensinstasjoner og gatekjøkken er ikke testet. De aller fleste overnattingssteder er utelatt. Og vi har lagt som premiss at stedet skal ligge ved veien og ha åpent det meste av dagen, med rask servering, slik veikroer er kjent for.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEn lang rekke av stedene er testet tre år på rad. Dessuten er en del av stedene i sommer testet flere ganger. I årets test har vi testet spisesteder langs Europaveiene, samt andre hovedfartsårer i Norge. Det står nederst i hver sak når testen er utført.
Les også: Marché legger ned alle restaurantene i Norge
Saken er først publisert på Motor.no