EasyJet ønsker å bruke elfly innen ti år

EasyJet anslår at det første elflyet vil være i lufta om ti år og kaller utviklingen en revolusjon.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det britiske lavprisselskapet har inngått tett samarbeid med amerikanske Wright Electric for å utforme og bygge batteridrevne passasjerfly for reiseruter på under to timer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I trafikken og bybildet generelt er det vanskelig ikke å legge merke til den økende invasjonen av el-drevne biler og sykler, og salgstall viser at det er en trend som er kommet for å bli. Nå tyder mye på at luftrommet blir den nye arenaen for elektriske transportmidler:

Onsdag meldte EasyJet at de ønsker å kunne benytte et elektrisk fly for kommersielle flyvninger i løpet av de neste ti årene, og målet er at de innen 20 år skal bruke elfly på samtlige distanser under to timer. Det vil omfatte ruter fra London til Paris og Amsterdam, og fra Edinburgh til Bristol, og vil dermed omfatte et flyområde som dekker behovet for en femtedel av easyJets passasjerer.

Les også: Slik lyver den norske elbil-statistikken

EasyJets administrerende direktør Carolyn McCall forteller til The Guardian at flyindustrien ønsker å følge bilindustriens eksempel og utvikle elektriske motorer som vil kutte ned på utslipp og redusere støy.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– For første gang i min karriere kan jeg forestille meg en fremtid uten flydrivstoff, og vi er glade for å være en del av denne utviklingen. Nå er det blitt mer et spørsmål om når, ikke om, et elfly vil kunne kortere distanser, sier McCall-

Peter Duffy, kommersiell direktør i EasyJet, mener også elfly kommer til å bli en stor suksess:

– Flere byer og land har begynt å snakke om å forby dieselbiler. Det ville ha vært utenkelig for noen år siden. Når teknologien utvikler seg, endres også folks innstillinger og ambisjoner, og man ser nye muligheter, sier han til the Guardian og legger til:

– Dette er virkelig spennende!

Les også: Panikk blant passasjerene da kaptein ba de stemme over take-off