
Mobiliserer til Tyrkia-retur for norske solturister

Kampanjen #JaJegReiser skulle vise flyselskaper og turoperatører at nordmenn fremdeles ønsker seg til Tyrkia. Nå melder TUI at de vil øke kapasiteten sommeren 2018.
Sammen med kommunikasjonsstudent og medhjelper Cinar Simsek driver Tyrkia-entusiast Steinar Johansen Facebook-siden Det Skandinaviske Samfunn i Alanya. Tidligere i år kjørte de to i gang en internasjonal kampanje med hashtagen #JaJegReiser.
– Tanken bak kampanjen var å mobilisere nordmenn til å si klart ifra til fly- og charterselskapene at vi ønsker å reise til Tyrkia. Kravet vårt var: Gjenopprett direkterutene til Tyrkia fra Norge og sett opp flere charterturer til overkommelige priser slik at nordmenn igjen kan reise til sitt feriereisemål nummer én, forteller Johansen til ABC Nyheter.
Dyrere flyreiser
Det er ikke mange årene siden Tyrkia var nordmenns foretrukne feriefavoritt. I rekordåret 2013 reiste så mange som 400.000 nordmenn til Tyrkia, mens i år viser beregninger at antallet blir under 45.000.

– Med lav etterspørsel stiger billettprisene til værs, og reiseselskapene nedjusterer nå kapasiteten til Tyrkia. Blant annet opererer Norwegian med skyhøye priser - det er per i dag billigere å fly til New York enn til Antalya, slår Johansen fast overfor ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHan forteller at Facebook-gruppen er full av kommentarer fra nordmenn som skriver at de aldri kommer til å slutte å reise til Alanya eller andre steder i Tyrkia.
– De synes det er trist at flyselskapene velger å kutte flyvninger fra de viktigste flyplassene i Norge. Svært dyre billetter gjør det vanskelig å komme seg ned til Tyrkia.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Hva ble resultatet av kampanjen #JaJegReiser?
– Vi nådde ut til 500.000 brukere, 900 delte kampanjen og vi fikk 1.500 likerklikk. Oppsummert hittil var det viktig for oss å vise mobiliseringen til charterselskapene. Disse er selvfølgelig blitt kontaktet i fellesmail og var klar over mobiliseringskampanjen, og de satt stor pris på engasjementet, forteller Johansen.
– For oss var det viktig å vise charterselskapene at Tyrkia som feriemål fremdeles har stor interesse blant den nordiske befolkningen. Dansker, svensker, finske, lokalbefolkningen i Antalya regionen og flere titalls bloggere, for å nevne noen, har også vist stort engasjement.
Artikkelen fortsetter under annonsenBAKGRUNN: – Alanya er fortsatt et av de beste stedene for solhungrige nordmenn
Øker kapasiteten i 2018
Da ABC Nyheter snakket med kommunikasjonsansvarlig Nora Aspengren i TUI i mai i år, beskrev hun interessen for Tyrkia som kjølig. Nå som sommersesongen er på hell, forteller hun at både kapasiteten og etterspørselen fremdeles er veldig lav. Men det kan være lys i enden av tunnelen for Tyrkia-entusiastene.

– Vi kuttet tilbudet vårt dit i år. Men den gledelige nyheten er at vi ser en liten vekst i etterspørselen nå på tampen av sommeren, så det er lov å håpe at trenden så smått snur.
Hun forteller at TUI skal øke kapasiteten med 25 prosent sommeren 2018. Dette vil hovedsakelig gjelde avganger fra Bergen, Oslo, Stavanger og Trondheim.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det er vanskelig å spå etterspørselen ett år frem i tid, men vi ser antydninger til at det tar seg litt opp. Også i Danmark ser man denne trenden. Vi har flere flotte hoteller og reisemål i Tyrkia som vi har tro på. Men det er fortsatt tidlig, så vi får følge med på utviklingen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: – Mange har tydelig savnet Tyrkia
Tyrkias triste skjebne
Beatriz Rivera , kommunikasjonsrådgiver i Apollo Reiser, er ikke like optimistisk som sin kollega i TUI. På grunn av lav etterspørsel, kommer de ikke til å sette Tyrkia tilbake på charterprogrammet neste sommer.
– Men vi selger fortsatt Tyrkia som en del av vår rutefly-tilbud. Man kan med andre ord fortsatt bestille reiser hos oss, både rutefly og hotell, men altså ikke charterreiser i regi av Apollo.
Hun beskriver det som har skjedd med Tyrkia på reiselivsfronten som ekstremt trist.
– Det er jo et flott reisemål med fantastiske strender, god mat og fine hoteller, så vi håper jo virkelig at trenden snur og at vi klarer å få Tyrkia tilbake. Slik det ser ut per i dag skjer det derimot ikke med det første, i hvert fall ikke hos oss.
Les også: Et unikt museum om kjærlighet og minner
Artikkelen fortsetter under annonsenVanskeligere å gjenerobre tronen
Rivera forteller at Apollo i stedet merker en enorm etterspørsel blant nordmenn for reisemål rundt Middelhavet, med Hellas, Kroatia og Spania i spissen, og at det er der de ser økningen fremover.

– Sommerferien betyr vanvittig mye for oss solsultne nordmenn, så det er ingen tvil om at vi velger trygge og stabile reisemål fremfor noe annet. Hellas og Spania er for mange definisjonen av dette, hvor det har vært lite politisk uro og liknende. Vi er rett og slett ikke villige til å ta den risikoen, så vi må nok gi Tyrkia litt tid før vi kan ønske det velkommen tilbake for fullt.
Artikkelen fortsetter under annonsen– Nå har jo i tillegg Kroatia markert seg som en soleklar feriefavoritt – som dessuten bare vil øke fremover. Bulgaria, som også regnes som det nærmeste alternativet til Tyrkia både med tanke på prisklasse og prisnivå, har markert seg betraktelig. Så det blir vanskelig for Tyrkia å kapre tronen igjen – tror jeg.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Istanbuls underverden
(Saken fortsetter under)

Hellas uberørt av kriser
Rivera ser de samme tendensene når det kommer til storbyreiser - først nå begynner Paris sakte men sikkert å komme tilbake på samme nivå som før terrorangrepene.
– Nice fikk seg også en solid knekk, mens London forholdt seg stabilt selv om angrepene kom hyppig der. Det handler nok om nordmenns forhold til de ulike reisemålene – det skal alltid mer til for oss å slutte å reise til land vi har et forankret forhold og en forkjærlighet til. London er jo et godt eksempel på dette, det samme er Hellas.

Da flyktningkrisen og økonomikrisen slo til for fullt i Hellas i løpet av samme sommer, forventet mange at man ville merke en solid nedgang i bestillinger og en økning i avbestillinger.
– Det gjorde vi ikke. Men vi ville nok ha gjort det, på samme måte som vi gjorde med Tyrkia, hvis det var et annet reisemål som vi ikke har like lang og trofast reisehistorie til, avslutter Rivera.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Opplevelsesrike Paleochora
Skal vurdere om aktuelt med flere flygninger
Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian forteller til ABC Nyheter at selskapet har opplevd god etterspørsel på deres flyvninger til Tyrkia nå i sommer. Sandaker-Nielsen forteller at tilbudet ble redusert denne sesongen på grunn av at etterspørselen gradvis og over tid falt på grunn av flere terroranslag.
Artikkelen fortsetter under annonsen
– Nå skal vi snart analysere sommerens trafikk, og når vi planlegger neste års sommerprogram vil vi vurdere om det kan være aktuelt med flere Tyrkia-flygninger. Men det er for tidlig å konkludere nå.
– Hva tenker du om Tyrkias muligheter til å gjenerobre tronen som ferieklare nordmenns foretrukne reisemål?
– Tyrkia er et spennende og variert reisemål som har gode muligheter til å bli like populært som tidligere. Det viktigste nå er at nordmenn benytter rutene utover høsten og neste vår, for stabilt god etterspørsel er avgjørende for eventuelle ruteøkninger, svarer Sandaker-Nielsen.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Hit kan du reise for å se dyr vi har mistet for alltid
– Lov å være optimistisk
På spørsmål om hva hun tror Tyrkia vil klare å krype tilbake til toppsjiktet, svarer Nora Aspengren i reiseoperatøren TUI at vi er svært langt unna tidligere års volum.
– Vi har kuttet kapasiteten med over 70 prosent. På den andre siden er Tyrkia unik med tanke på at her finner man et bredt utvalg hoteller med veldig høy standard til en god pris. Denne kombinasjonen er vanskelig å finne andre steder. Det er lov til å være optimistiske nå som vi ser at etterspørselen tar seg litt opp igjen.
Hun mener tiden vil vise hvor vi ender, og at hun personlig håper Tyrkia vil ta seg opp igjen.
– Vi har jo også mange ildsjeler som Steinar og Cinar, og de gjør det de kan for å vise frem alt det fantastiske Tyrkia har å by på. Så jeg håper kampanjen deres engasjerer og vekker nordmenns reiselyst igjen, avslutter Aspengren.

Les også:
Denne øya er bare for menn - og du får ikke fortelle hva du opplever der