Pilot: – Her er det best å sitte når det er turbulens
Hvor du sitter har mye å si for hvordan du opplever turbulens om bord i fly.
Fakta om turbulens
Turbulens deles inn i fire hovedgrupper
- Mekanisk turbulens: I troposfæren (som er den nederste delen av atmosfæren) oppstår det ofte turbulens forårsaket av at vinden virvles opp av for eksempel fjell, bygninger og/eller trær.
- Termisk turbulens: Oppstår som følge av solens oppvarming av jordoverflaten. Særlig på varme dager, hvor solen er kraftig, vil det oppstå en form for varmebobler som stiger. Det er disse oppadgående vindstrømmene av varm luft som skaper turbulens.
- Klarluft turbulens: Denne formen oppstår i grenseområdet mellom troposfæren og det nærmeste luftlaget stratosfære og kan ikke forutsees av flyets værradar. Området mellom disse to luftlagene kalles tropopausen. Tropopausens høyde er avhengig av temperaturen på jordoverflaten, men den ligger som oftest i samme høyde som de fleste passasjerfly flyr i. Temperaturforskjellene i grenselaget mellom troposfæren og stratosfæren kan skape bølger på lufthavet; turbulent luft.
- Randvirvler: Det skapes meget stort lavtrykk på oversiden av en flyvinge, mens trykket på undersiden av vingen er langt høyere. Ved vingetippene forsørger overtrykket på undersiden av vingen å utligne undertrykket ved oversiden, og dermed oppstår det en virvel ved flyets vingetipper. Flyr piloten inn i denne, kan det merkes som turbulens.
Kilde: Klikk.no
Selv om turbulens som regel er helt ufarlig, opplever mange et ubehag når flyet rister på grunn av urolig luft. Ubehaget kan reduseres, og alt handler om hvor du setter deg i flyet.
Bruno Glissen, en erfaren pilot, svarte på hvor man opplever minst risting om bord på spørresiden Quora.
Der skrev han at han var overrasket over hvor mange piloter som svarer feil på spørsmålet.
For å bekrefte at hans teori stemte, spurte han fire kabinansatte om hvilke seter som blir mest påvirket av turbulens.
Les også: Så høy er risikoen for å bli smittet på fly
Verst å sitte bak
– Alle fire var enige om at effekten av turbulens merkes best bakerst i flyet. Det tror jeg også alle piloter ville vært enige i, sier Glissen.
Tre av fire var overbevist om at turbulensen er minst merkbar helt foran i flyet, mens en av dem mente det var et sted ved vingene. Han som mente dette, var den minst erfarne flyverten, ifølge piloten.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– De tre som mente det var foran i flyet, er enige med majoriteten av kabinansatte om at det er minst turbulens foran i flyet, sier Glissen.
Les også: Populære feriemål på bakterietoppen i 2016
Foran tyngdepunktet er best
Videre forklarer han at fronten er foran flyets tyngdepunkt, som er et sted mellom vingene i den fremre delen.
Bakdelen av flyet er den verste delen fordi høyderoret jobber hardt med å gjenopprette ting slik de var.
Hvis du ikke er glad i turbulens, kan det derfor lønne seg å fakke et sete foran i flyet.
Les også:
Airbus vil lage fly med sovekabiner