Meny

Til syden med propellfly

Hovedbilde: Jan Nielsen ved småflyet han fløy til Gran Canaria på småflyplassen El Berriel utenfor Bahia Felize, sør på Gran Canaria. Foto: Bård Ove Myhr
Å kunne hoppe på flyet og dra på ferie uten å bla i en feriekatalog eller bestille billetter virker som en drøm for mange. Men noen kan faktisk gjøre det. Jan Nielsen er en av dem.

GRAN CANARIA, SPANIA (ABC NYHETER): Han tilhører den eksklusive gruppen på cirka 1.500 nordmenn med privatflysertifikat (PPL), i tillegg kommer mange som har tatt sertifikat for mikrofly i Norge (pilot pluss én passasjer). Med god norsk økonomi har tallet flyentusiaster som har tatt seg råd til å ta sertifikat på småfly vokst kraftig de siste årene. Mange har gått sammen om å kjøpe fly, eller de får leid småfly. Og hva er vel ikke mere naturlig da enn å kombinere hobby og ferietid, og bruke propellflyet når man skal feriere.

Jan Nielsen og kona Rigmor satte seg forleden inn i småflyet på Kjeller og fløy til Gran Canaria for en etterlengtet ferie.

Les også:   Aldri har så mange nordmenn unnet seg bobil-luksus

Med seg hadde de ferdigsmurte smørbrød og kaffe som de senere nøt med en flott utsikt til de franske alper på vei til sol og strender. Kanskje ikke så ulikt mange andre som drar på bilferie.

– Vi tok dette som en tur for opplevelsen sin del, ellers kunne vi like gjerne reist med Norwegian, forteller pilot Nielsen.

Flyturen ble kombinert med besøk på Cirrus sitt treningssenter for Europa hvor Nielsen tidligere hadde fått opplæring på nettopp dette flyet.

– Første stopp var i Poznan, Polen, hvor vi tidligere har hatt flere besøk og trent i en fullstørrelse treningssimulator. Deretter dro vi til Venezia i Nord-Italia for en lengre stopp.

Les også:  Tokyo får «gjennomsiktig» høyhastighetstog

Oksygen: På 16.000 fot er det kjekt med oksygen

Upåklagelig vær

Heldig med været var de også på turen.

– Vi hadde en nydelig tur med litt motvind ned til Venezia. Der fikk vi også litt røskevær, forteller piloten, - Men derfra og frem til Kanariøyene var det bare flott og medvind.

De cruiset på 16.000 fot, eller fem tusen meter hele turen. Denne høyden krever at man bruker oksygen, noe flyet er utstyrt med.

– Mange tror det er turbulent å fly med småfly og at det rister mye, men det er bare fordi de har prøvd å fly i lav høyde. Når man kommer litt opp og ligger på en slik høyde med greit vær, er det utrolig stabilt. Det var så stille at vi kunne ha kaffekoppene på dashbordet, smiler Nielsen.

28 år med flysertifikat

Nielsen har selv fløyet siden 1987 og har rukket å logge omlag 1800 timer i lufta. Det er heller ikke hans første tur til Gran Canaria. Også for et par år siden fløy han og kona nedover til ferieøya.

Etter Venezia fløy de videre til Firenze og fikk en sightseeing til Pisa og det kjente tårnet der, før de fløy videre til Cannes, Frankrike, hvor de tok tid til en tur innom Monaco og Nice med leiebil.

De fløy videre til Malaga, en lengre distanse på 1.200 kilometer, hvor de kunne leie bil og ta en sightseeing til Marbella og Puerto Banus.

Deretter nok en lang distanse på omkring 1.200 kilometer før de landet på Kanariøya Fuerteventura som siste stopp før kursen ble satt mot det endelige målet og etter 19 timer flytid kunne de lande trygt på sportsflyplassen El Berriel, sør på Gran Canaria. Totalt en distanse på cirka 5.000 kilometer i luftlinje mellom alle stoppestedene fra Kjeller til Gran Canaria.

Les også:  Alternativ ferie for katteelskere

(Saken fortsetter under)

Nydelig over de franske alper

Les også:  Feriehotellene der barn er forbudt

Sikkerheten

Selv om turen for det meste går over land, er det jo strekninger over både fjell og sjø, og det befrir oss ikke fra å tenke litt på sikkerheten rundt turen.

– Flyet, et Cirrus SR22, er et av de mest avanserte i denne klassen, og fullt av sikkerhetsopsjoner, forteller Nielsen. - Det er fullt utstyrt med instrumenter på nivå med et passasjerfly. Det eneste autopiloten ikke kan gjøre er å ta av og lande, samt regulere trottle (gassen), fortsetter han.

De 12 siste årene har denne flymodellen vært det mest solgte småflyet i sin klasse, skriver produsenten på sin hjemmeside. Andre sider beskriver flymodellen som innovativ da den ble lansert før årtusenskiftet, spesielt på grunn av romslig cocpit, mye på grunn av at flystikkene var flyttet til sidene, og på grunn av de avanserte instrumentene og det spesielle fallskjermsystemet som skal ivareta sikkerheten.

– Men det har riktignok bare én motor, og skulle noe mot formodning skje, er det bare å dra i dette håndtaket, forsikrer Nielsen og peker i taket på kabinen.

Les også:  Stor kåring: Grace Bay er nok en gang verdens beste strand

– Da utløses eksplosiver åpningen av fallskjermen som tar hele flyet, med passasjerer og last, sikkert ned til bakken, utdyper Nielsen.

Han peker på flyets hjulsystem som tar noe av støten, før han viser de ekstra tykke setene som skal beskytte pilot og passasjerer mot G-kreftene den vertikale fallskjermlandingen gir.

– Fallskjerm er mye tryggere enn å nødlande med konvensjonell glidelanding utenfor flyplass, forsikrer han.

Skulle de være nødt til å lande i vann så finnes det også en oppblåsbar flåte ombord med plass til fire personer.

Les også:  Nordmenn er ferieekstremister

Ikke billigreise

Før man melder seg på pilotkurs i håp om å slippe unna lange innsjekkingskøer og skrikende småbarn bør man kanskje sjekke prisen. Dette flyet koster cirka 800.000 dollar, eller godt og vel 6,5 millioner kroner, i skrivende stund. Og om ikke innkjøpsprisen er nok, kommer forsikring, vedlikehold og flyplass-gebyrer, og ikke minst drivstoff på toppen.

Flyet ble kjøpt av fire eiere i 2011 som deler på bruken, samt har det til utleie. Det var kanskje slik at samferdselsminister Kjetil Solvik-Olsen endte med å prøvefly nettopp dette flyet da han besøkte Kjeller flyplass for i 2014.

Nielsen bruker flyet til mer enn bare hobbyflyving, og en tilfeldig ferietur til Gran Canaria i ny og ned; han er ofte på messer i forbindelse med arbeid, og forsøker da å fly så meget som mulig på egen hånd, slik at flyet kommer til praktisk nytte.

Med å fly til Gran Canaria er det imidlertid opplevelsen med reisen som er hovedargumentet til Nielsen for å ta en slik tur, og på vei hjem har de valgt en litt annen rute, nettopp for å få en annen opplevelse. Da får de også følge av to spanske venner som skal være med på turen tilbake til Norge.

Nordover går turen via Marrakesh til Sevilla hvor de overnatter før de tar et par dager i Leon. Ny overnatting på Jersey og i Danmark før de lander i Oslo etter nesten en uke på vingene. Travelt skal man altså ikke ha det.

Les også:

Designer de rikes superyachter og privatfly

Bortgjemt øy kan bli ny turistmagnet

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus