Meny

Bortgjemt øy kan bli ny turistmagnet

Nå kan du fly til øya der Napoléon døde.

For første gang kan du nå fly til den historiske øya St. Helena, der den franske lederen Napoléon dro i eksil og døde i 1821.

10. april landet det første flyet på den nybygde flyplassen, som skal gjøre den lille øya mer tilgjengelig for omverdenen.

Over 2,4 milliarder kroner er brukt på å bygge flyplassen.

Se video av den første landingen øverst i saken.

Les også:  Øya hvor Napoléon døde i eksil åpner seg for turisme

Unikt skip

Tidligere har man kun kommet seg til øya ved å reise fem dager med båt fra Cape Town i Sør-Afrika.

EKSIL: Napoleon tilbragte sin eksiltilværelse i Longwood House på St Helena. Foto: Wikimedia Commonds

Selv om flere av de fastboende er spente på hva den nye flyplassen vil gjøre for turismen på stedet, finnes det også de som er skuffet over at skipsruten nå legges ned.

– Det er unikt skip og vil definitivt bli et savn for øya, sier Marlene Harris til The Guardian.

Les også:  Madeira - den grønne øya

Første rutefly

Hun har jobbet på skipet i 13 år.

– For noen er skipet selve ferien. De kommer om bord og opplever St. Helena gjennom folkene som arbeider der, og gjennom maten. De ønsker ikke å fly, de ønsker å gjøre noe spesielt, sier hun.

Foreløpig er det kun British Airways som én gang i uka vil fly mellom St. Helena og Johannesburg.

Det første ruteflyet lander på øya i slutten av mai.

Les også:  Verdens 10 beste strender er kåret

Spektakulært landskap

Men selv om St. Helena kan bli et yndet reisemål for historieinteresserte, har ingen påtatt seg ansvaret med å bygge et nytt hotell på øya.

For øyeblikket finnes det kun en håndfull gjestehus.

Myndighetene på øya er imidlertid ikke redd for at turistene vil bli skremt grunnet  mangel av soveplasser.

– Her kan man gå i noen av de vakreste og spektakulære landskapene, sier folkevalgte Pamela Ward Pearce til The Guardian.

Reise
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus