Porsche-museum: Dette er verdens sprekeste 75-åring

Den første gatebilen 356 ble en suksess i flere varianter og grunntanken med en hekkmontert boksermotor ble videreført med 911 i 1963.
Den første gatebilen 356 ble en suksess i flere varianter og grunntanken med en hekkmontert boksermotor ble videreført med 911 i 1963. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Porsche har aldri vært bedre, hverken sportslig, økonomisk eller produktmessig. Et besøk på museet i Zuffenhausen viser hvorfor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

ZUFFENHAUSEN, TYSKLAND: Ingenting slår det å kjøre bil, men å se en bil kan også være gøy for oss bilseksuelle.

Spesielt når rundt 100 av verdens mest ikoniske, sjeldne og spesielle sportsbiler er samlet i Porsches museum i Zuffenhausen.

Museet har også en rekke motorer og andre bilrelaterte detaljer, inkludert dokumenter og finurligheter fra tysk bilhistorie.

Porsche-museet ligger i tilknytning til fabrikken i Zuffenhausen og har en spennende og stadig voksende samling biler. Skulpturen foran museet er laget av Gerry Juda, som er hoffleverandør av tilsvarende kunstverk til Goodwood. Foto: Porsche
Porsche-museet ligger i tilknytning til fabrikken i Zuffenhausen og har en spennende og stadig voksende samling biler. Skulpturen foran museet er laget av Gerry Juda, som er hoffleverandør av tilsvarende kunstverk til Goodwood. Foto: Porsche

Her får du ikke minst historien til den til dels selvutdannede ingeniøren Ferdinand Porsche som var med å designe verdens første elbil Egger-Lohner Phaeton i 1898.

To år senere utviklet han Lohner-Porsche som kom både som elbil og verdens første hybridbil, som det også står et eksemplar av på Teknisk Museum i Oslo.

Hybridbilen Lohner -Porsche fra 1900 hadde elmotorer i forhjulene og en bensinmotor under panseret. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen
Hybridbilen Lohner -Porsche fra 1900 hadde elmotorer i forhjulene og en bensinmotor under panseret. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Broket historie

Porsche var også med på å bygge flymotorer og skape tekniske løsninger innen mange bransjer, og jobbet i mange år sammen med Mercedes før han på 1930-tallet begynte å få utløp for sine mange visjoner sammen med sønnen Ferdinand «Ferry» Porsche.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter Folkevognen og et samarbeid med Hitler som førte til både stridsvogner og andre militære kjøretøy, ble «Ferry» degradert av rustningsminister Albert Speer.

Allerede i 1946 mens faren fortsatt satt i fengsel begynte arbeidet med sportsbilen Porsche 360 Cicitalia ved fabrikken i Gmünd i Østerrike.

De første eksemplarene av Porsche 356 dukket opp i 1948 og produksjonen ble flyttet til Zuffenhausen året etter. Navnet identifiserer Porsches 356. prosjekt og årstallet bekrefter den pågående 75-årsfeiringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Porsche Typ 360 ble designet av Ferry Porsche i 1947 for Cicitalia for å delta i det som etter hvert ble Formel 1. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Enormt lager av biler

Flere modeller og versjoner ble bygget de neste 15 årene før ikonet 911 dukket opp i 1963. Naturlig nok er det denne modellen det er flest versjoner og derivater av på museet, men også racerbiler, sportsvogner og prototyper er det mange av. Alt fra rally- og GT-biler til Formel E og Le Mans-racere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg har museet et stort og stadig voksende lager som gjør at utstillingen kan rullere og oppdateres ved jevne mellomrom, samtidig som bilene lånes ut til utstillinger og arrangementer over hele verden. Et verksted sikrer at bilene er kjøreklare og alle gatebilene er registrerte.

På museets 5.600 kvadratmeter finnes det også en kafe, en restaurant og en butikk. Du kan bestille fabrikksturer og gjennomføre egne arrangementer, mens skoleklasser og andre grupper bruker museet som en del av undervisningen.

På 1970 og 80-tallet satset Porsche på biler med transaksel, og perioden har en egen avdeling på museet. Foto: Andreas Scheel / Finansavisen

Nye modeller

Etter 911 kom blant annet 924, 928 og 944 på 1970- og 80-tallet, før Boxster, Cayenne, Panamera og Macan tok en stadig større del av volumet fra rundt årtusenskiftet. Den voldsomme produksjonsøkningen har ikke minst vært viktig for den økonomiske suksessen til sportsbilprodusenten, som gikk på børs i fjor og nylig leverte nok et rekordresultat.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den sportslige suksessen bekreftes årlig med seire i store mesterskap, deltagelse i Formel E og snart igjen også Formel 1, et utall egne racingserier for både proffer og arrangører, samt kjøring på bane for de stadig flere sportsbilentusiastene med Porsche-logo på panseret.

Dieselbilene forsvant for godt etter «Dieselgate», men hybridbiler, både på vei og bane er det også blitt mange av, før elbilen Taycan nå har entret scenen. Med elbilen Egger-Lohners 125-årsjubileum er ringen sluttet, og Porsche-museet er en reise gjennom bilens historie. En rask sådan, da de fortsatt kun lager sportsbiler.

Denne artikkelen ble først publisert i Finansavisen Motor.