Meny

Togreisens sjarm: – Kan ta deg til rare steder med rare navn

Den lengste togstrekningen uten svinger ligger i Australia. Atle Nielsen dagdrømmer ofte om hvor langt han kan komme seg med tog og hvor han kan ende opp, om han bare lar seg rive med. Foto: Shutterstock/Font Forlag
Hvor langt kan sporene ta deg før de tar slutt? Tog handler om å drømme seg bort, mener forfatter og journalist Atle Nielsen (62).

På nesten 300 sider mellom to faste permer har kuriosa-ekspert og forfatter Atle Nielsen samlet det meste du trenger å vite om tog. I «Den store boken om tog» finner du historiske fakta, reiseskildringer, personlige historier, noveller, quizspørsmål, flotte bilder og pussige fakta om tog.

– Fascinasjonen for tog begynte da jeg var liten. Boken åpner med historien om hvordan jeg og vennen min løp av gårde da vi hørte togene komme for å telle vogner, forteller Nielsen til ABC Nyheter.

Da han var barn eide ikke familien bil, så reising ble foretatt med tog. Som oftest med utgangspunkt i Østbanen i Oslo.

– Jeg kjørte mye tog enkelte strekninger. Men jeg drømte meg alltid enda lengre bort. Hvor slutter disse sporene? Jeg så i ruteboken at togene gikk til rare steder med rare navn. Hvordan så det ut der? Jeg likte å se på alle menneskene som reiste. Hvor skulle de hen tro?

Det er fint og effektivt med fly, men de mangler sjarmen til tog, mener Nielsen, som omtaler seg selv som veldig nostalgisk.

– Vi har holdt på med tog i snart 200 år. Det fascinerer meg. Samtidig er jeg glad i selve reisen. Det er fint å gå om bord om morgenen og sette seg godt til rette med en bok, vel vitende om at 6-7 timer med togreise venter deg. Kanskje jobbe litt, sove eller bare se ut av vinduet og tenke.

Bilentusiast på eventyr: – Har du en bil og et kart tilgjengelig, er hele verden åpen

Hitlers tog-hevn

I arbeidet med boken kom Nielsen over mange interessante historier. Blant annet er han fascinert over hvordan amerikanerne klarte å binde sammen vestkysten og østkysten med tog allerede på 1860-tallet, og betydningen tog hadde under borgerkrigen.

Forfatter og journalist Atle Nielsen er nostalgiker og stor fan av kuriosa. Foto: Privat

– De sier at jernbaneutbyggingen var med på å avgjøre den amerikanske borgerkrigen. Nordstatene hadde mye, mye mer jernbane til troppeforflytninger enn sørstatene hadde. De gikk også inn for å ødelegge sørstatenes jernbaner i større grad. Det kan ha vært avgjørende for at de seiret til slutt.

– Hva synes du var den mest interessante historien du kom over?

– Etter første verdenskrig ble den tyske overgivelsen undertegnet i en jernbanevogn åtte mil nord for Paris, den 11.11.1918. Den offisielle fredsslutningen kom året etter, i Versaillestraktaten i 1919, men overgivelsen ble undertegnet i en togvogn i 1918. 22 år senere slo tyskerne tilbake og tok Frankrike i 1940. Da sto jernbanevognen på et museum. Men Hitler fikk tauet ut det samme toget til den samme skogen og fikk franskmennene til å undertegne overgivelsen i den samme vognen. Det var en grusom hevn.

Les også: Ingen hadde fortalt dem at første verdenskrig var over

I denne vognen fikk Hitler sin søte toghevn da Frankrike overga seg til Tyskland i 1940. Foto: Francois Lo Presti / AFP/NBT Scanpix

– Kunne blitt 100 bind

Med en historie som strekker seg tilbake til 1825 er det mye om tog som ikke fikk plass i den store boken.

– Det er et enormt materiale å ta av. Skulle jeg skrevet alt om tog, hadde det blitt 100 bind. Jeg måtte begrense det. Utgangspunktet mitt var at jeg plukket ut alle de store togstrekningene i Norge, reiste med tog på disse, og skrev et kapittel om hver av dem. Litt historikk måtte også med, men det kunne fort ha blitt tre bind, så der måtte jeg også begrense meg, sier forfatteren.

Deretter ballet det på seg. Med verdens flotteste togstasjoner, historier om togrøverier, ulykker, nedlagte ruter og masse flotte bilder.

– Det finnes mange tognerder der ute, og jeg er ikke så gæren at jeg kan ramse opp 40 lokomotivtyper, som noen kan. Det er mange som har mer greie på tog enn meg, og denne boken er ikke nødvendigvis for dem. Den er mer for togentusiaster enn tognerder, men de får litt de også, mener Nielsen.

Togstasjonen med verdens lengste navn: Reisen går til Llanfairpwllgwyn...

En klassisk spisevogn om bord i et NSB-tog i 1959. Slik luksus er noe nostalgiker Nielsen savner i dagens tog-Norge. Foto: Norsk Jernbanemuseum

Lappeteppe-Nielsen

Forfatter Atle Nielsen er en av mange nordmenn som har utnyttet muligheten til å dra på Interrail, og det hele fire ganger. – Det var helt eventyrlig hver gang, sier Nielsen. Foto: Norsk Jernbanemuseum

62-åringen har en lang karriere som journalist, forfatter og frilanser bak seg. De senere årene har bøkene kommet på løpende bånd, og Den store boken om tog er nummer 28 i rekken.

– Jeg har skrevet et par bøker som ligner litt på dette. Et slags lappeteppe-format ned små betraktninger, litt tilbakeblikk, litt historie, litt humor. Tog-boken føyer seg fint inn i rekken der. Jeg er veldig glad i kuriosa.

Hyttebok, quizbok, den store boken om Morgan Kane og «Elvis likte ikke fisk og 999 andre ting du ikke trenger å vite» er noen av titlene på bibliografien. I tillegg har Nielsen skrevet mange bøker om fotball, en av hans store lidenskaper i livet.

– Har du planlagt noen flere bøker i nærmeste framtid?

– Jeg har masse bokplaner. Vi får se hva det blir til. Men jeg synes snart det er på tide å skrive en fotballbok igjen.

Les også:

Lanserer idé om flygende tog

Sveriges nest vakreste togreise ligger i Norge

– Ta Orientekspressen

Reise
Populært