Meny

TripAdvisor med storstilt ny-satsning

TripAdvisors logo. Skjermbilde. NTB Scanpix/Reuters.
Reisenettstedets nye web- og mobilplattform skal ikke lenger kun bringe anmeldelser, men også annet brukerskapt innhold og reportasjer fra kjente reisemagasiner.

TripAdvisor lanserer senere i år nytt nettsted og en mobil-app som selskapet hevder vil bli «verdens mest personlig tilpassede og oppdaterte nettsamfunn for reise.»

Foreløpig er konseptet på utprøvingsstadiet, men «nye TripAdvisor» tar sikte på å utvide nettsamfunnets nedslagsfelt utover grunnkonseptet med brukerskapte anmeldelser.

Det vil også inkludere magasiner som National Geographic, samt kjente reise-merkevarer og profilerte brukere av sosiale medier.

Reisende vil kunne følge og kommunisere med enkeltpersoner og innholdsprodusenter som deler innhold relevant for den enkelte og deres reiseplaner.

Les også: Ti av de rareste husene i verden

661 millioner anmeldelser

Sammen med 661 millioner anmeldelser og meningsytringer som allerede finnes på TripAdvisor vil medlemmene kunne opprette og benytte nytt innhold som foto, video og artikler.

Medlemmene vil kunne skape «reisereportasjer» i form av dybde-guider, reiseplaner med kart eller enkle lister med anbefalte aktiviteter.

Disse kan ha private innstillinger for personlig bruk, eller deles for å inspirere og hjelpe andre reisende, heter det i TripAdvisors forhåndsreklame.

Reiseråd og omtaler: Eiffeltårnet i Paris opplyst under en feiring av Japan 13. september i år. NTB Scanpix/EPA.

Med det som hevdes å bli «verdens første reise-feed» vil medlemmene kunne finne mer informasjon til planleggingen av sine reiser. Foruten National Geographic har TripAdvisor inngått samarbeid med Condé Nast Traveler, Travel Channel, Business Insider og Insider Guides, PopSugar, Great Big Story (CNN Travel), Pandora Music, GoPro, Goop, NYC & Company (via dets forbrukernettsted nycgo.com), Nashville Music City og The Knot.

Les også: Ungarsk lavprisselskap kommer til Gardermoen

Verdens største reisenettsted

TripAdvisor er verdens største reisenettsted, men har strevd med å kontrollere antall falske anmeldelser på tjenesten.

Reisedrømmer: Besøkende ser på en modell av indiske Taj Mahal under happeningen «Miniworld nattestid» i Lichtenstein øst i Tyskland 18. august. NTB Scanpix/AP.

I 2011 startet den britiske etaten for kontroll med markedsføring en gransking av selskapet, der TripAdvisor til slutt fikk ordre om «ikke å hevde eller antyde at alle anmeldelser på nettstedet er lagt igjen av faktiske reisende, eller er troverdige». Beslutningen fikk TripAdvisor til å endre slagord fra «Anmeldelser du kan stole på» til «Vit bedre. Bestill bedre. Reis bedre».

Visepresident for nettsamfunns-produkter i National Geographic Chris Thorman sier: «Vi ser frem til å være blant de første utgiverne som slutter seg til nye TripAdvisor, og dermed kan utvide vår reisesatsning. Som en global mediebedrift leter vi alltid etter nye muligheter til å dele våre inspirerende artikler, foto og videoinnhold, og et partnerskap med TripAdvisor tillater oss å gjøre nettopp det.»

Les også:

Harald Blåtann prøvde å stjele denne enorme steinen

Her er kjendisenes Norges-favoritter

Oversatt av Ole Peder Giæver /ABC Nyheter / © Guardian News & Media Limited

Reise
Populært