En gammel flamme:Et gjensyn med Çıralıs fjell og strender

Çıralı beskrives gjerne som en bortgjemt idyll på Tyrkias solkyst. Foto: Flickr
Artikkelen fortsetter under annonsen

Familievennlige strender, evighetsflammer i bakken, gåturer i fjellet og den fantastiske maten gjør denne stille landsbyen til et spesielt sted. Selv andre gang man besøker den.

Det andre besøket til et sted, er alltid en slags test. Sannsynligvis reiser du tilbake fordi du likte deg der den første gangen. Faller det like mye i smak ved besøk nummer to?

Det var en venn som først anbefalte oss å reise til Çıralı, som ligger på sørkysten av Tyrkia, nært Antalya. Vår venn hadde bodd i Kardamyli i Hellas, og Çıralı var visstnok veldig likt: Et nydelig sted med ro og fred, omgitt av fjell og med mye å utforske.

Han hadde rett. Vi elsket det.

Følelsen av avsides og uberørt

I våres reiste vi tilbake, med vår seks år gamle sønn og elleve år gamle datter. Vi ankom den lille trehytten vår på Azur Hotel sent på kvelden, og krøp til sengs med håp om at stedet var akkurat slik vi husket det når vi våknet neste morgen.

Vi hadde ikke trengt å bekymre oss. Çıralı er det perfekte sted for en familieferie, i hvert fall for oss. De små hyttene er plassert rundt en vakker hage, hvor råvarer som brukes i måltidene på hotellet dyrkes.

(Saken fortsetter under)

Cirali er et rolig sted utenfor allfarvei med lang strand, koselige pensjonater, lav partyfaktor og attraksjoner like i nærheten. Foto: Wikimedia

Landsbyen ligger i en dal nedenfor hovedveien langs kysten, og føles avsidesliggende samtidig som den er lett tilgjengelig. Det ligger hoteller og overnattingssteder mellom granatepletrærne, ellers er det ikke stort mer enn en liten stripe med restauranter og butikker, og en rekke med fisketavernaer langs stranden. De nydelige strendene, omgitt av dramatiske fjell, ser urørte ut.

Reguleringene i området tilsier at det vil holde seg slik også i framtiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Disse ferielandene gjør oss mest bekymret

Lek blant eldgamle ruiner

Mange vil være fornøyde med å tilbringe en uke på stranden, som er stor nok til at du alltid finner deg en flekk å slå deg ned på. Men, området har mye mer å by på. Spaserer man i femten minutter fra stranden, kommer man til ruinene etter Olympos, en by datert tilbake til grekerne og som eksisterte mens romerne regjerte fram til middelalderens pirater.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ruinene strekker seg oppover i et annet dalføre, og er svært populær blant barna, med gode muligheter for klatring og utforsking – i tillegg til byens spennende historie.

Kjører man nordover i 20 minutter, kommer man til Phaselis, som minner mye om Çıralı. Byen er litt større og travlere, men byr blant annet på tre bukter hvor man kan hoppe i sjøen fra de eldgamle murene og svømme ut til moloen.

Les også: – Vi nordmenn er jo ikke vant til dette finværet

Evighetsflammene i fjellene

Den mest overraskende attraksjonen vi fant i Çıralı, var fjellene ovenfor. Vi dro opp dit den første dagen. I tusenvis av år har flammer svidd små hull i bakken, et fenomen kalt yanartas (brennende sten), som skyldes utslipp av naturlige gasser.

Det er veldig populært å grille pølser og marshmellows på evighetsflammene, og mange kommer seg ikke lengre enn hit. Man kan imidlertid følge de godt merkede stiene lenger opp i fjellene og finne hemmelige badesteder og flere evighetsflammer.

Chimeras evigvarende flammer lyser opp i natten. Foto: Wikimedia

Det er gode muligheter for gåturer i området. Landsbyen ligger langs Lycian Way, en 540 kilometer lang sti mellom Ölüdeniz og Geyikbayırı, og det vrimler av turstier både langs sjøen og oppe i fjellene. De som ikke ønsker å ta bena fatt i så stor grad, kan reise 25 kilometer nordover, til det 2366 meter høye fjellet Tahtalı Dağı. Her kan man ta taubanen til toppen og nyte utsikten.

Les også: 10 kule bortgjemte hoteller

Velsmakende lokale retter

For oss har maten mye å si når vi er på familieferie. Frokosten på Azur Hotel var slik vi husket den: Et herlig utvalg av Middelhavets oster, oliven, hjemmelaget syltetøy, fersk appelsinjuice, god kaffe og eplete. I tillegg fikk vi egg tilberedt etter bestilling, bortimot rett fra hønene som klukket ved siden av oss.

I april, mai, september og oktober er det mest behagelig temperatur og minst turister. Foto: Flickr

Til lunsj stelte vi som regel i stand en piknik på stranden, eller blant ruinene. De lokale butikkene er små, men har et godt utvalg av fersk mat og brød.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På kvelden fant vi til vår store glede ut at favoritten fra forrige besøk, Yörük, fortsatt var i drift. Inne i lokalet har tavernaen en lang disk hvor man velger blant meze, dip, og kjøtt som bakes i ovnen eller grilles. Det er også en peis midt i lokalet for de litt kjølige kveldene.

Ute er det lave bord og puter på gulvet, hvor man spiser på tradisjonelt vis. Stedet tilbyr også velkjente, og velsmakende, retter fra ferier i Tyrkia, som lokal pizza og gözleme (pannekaker).

Les også: Over natta dukket det opp en «Jumbojet» på jordet

Ingen turistfelle

Alle andre steder ville dette vært en turistfelle, men i Çıralı er det gjort på skikkelig vis, noe også tyrkiske besøkende ser ut til å være enig i. Vi forsøkte også fiskeretter på tavernaene langs stranden, noe vi ikke angret på. Du velger blant fersk sjømat som ligger utstilt, avtaler prisen, og så er det bare å nyte. Barna kan leke på stranden mens dere koser dere med et glass vin og noen forretter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På vår siste dag feiret vi en bursdag ved å kombinere mat og fjelltur på restauranten Rivera, som ligger oppe i åsen nord for landsbyen Beycik. Den ligger ved en elv som er demmet opp for å skape dammer med ørret, som man kan spise på plattinger som er bygget i et eldgammelt tre ved elven.

(Saken fortsetter under)

Du kan risikere å få nesten hele stranden for deg selv.

Da vi kom dit (dette var i midten av april), så stedet stengt ut. Men eieren Ali, som selv har bygget stedet, dukket opp rett etterpå. Ali kunne ikke bare by på ørret som han fisket ut av dammene og grillet på perfekt vis, men også fantastisk konversasjon.

Da måltidet var over, var tanken om å vende tilbake til Çıralı for tredje gang svært fristende.

Les også: – Ikke utsett turen til neste år

Oversatt av Henning Skjørsæter / ABC Nyheter / Pressworks © Guardian News & Media Limited