– Vår egen alpine bakgård er for mange uoppdaget

På en langweekend får Artctic Haute Route-deltagerne sett mye av Nord-Norge.
På en langweekend får Artctic Haute Route-deltagerne sett mye av Nord-Norge. Foto: Sverre Hjørne Vik / Finansavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utlendinger er i ferd med å gjøre seg kjent i Nord-Norges alper. Nå skal et lite familie-selskap sørge for at også nordmenn drar til Lofoten fremfor Livigno og Kvaløya foranKitzbühl.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nina Kristine Madsen-Geelmuyden smiler litt. For henne er det nærmest uforståelig at så mange nordmenn hvert år drar på gutteturer og jenteturer til Zermatt, Verbier, St. Anton, Chamonix og Cortina for å stå på ski.

– Vår egen alpine bakgård er for mange uoppdaget. Mens utlendinger med alpine tradisjoner virkelig er i ferd med å gjøre seg kjent i Nord-Norges alper, velger vi selv oftere Andermatt enn Andørja, Livigno foran Lofoten eller Kitzbühl fremfor Kvaløya, sier Madsen-Geelmuyden til Finansavisen.

Sammen med Fredrik Geelmuyden driver hun Norwegian Adventure Company. De to eventyrerne startet opp i 2012. Da kom de fra næringslivet. Madsen-Geelmuyden har tidligere jobbet i Olje og Energidepartementet og i Bulk Infrastrukture og Fredrik Geelmuyden har lang erfaring som leder i flere internasjonale IT- og rådgivningsselskaper og har også tidligere vært gründer. Han startet et kommunikasjonsbyrå hvor han jobbet med strategisk kommunikasjon for blant andre SkiStar, Monster, Destinasjon Lofoten, TV 2 og Alpinco.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norske hoteller satte omsettingsrekord

Afterski og champagnebar

Turen, som i snitt koster 18.900 kroner pr. person i dobbeltlugar for tre og en halv

Gründerne Fredrik Geelmynden og Nina Kristine Madsen-Geelmynden i Norwegian Adventure Company. Foto: Sverre Hjørnevik / Finansavisen
Gründerne Fredrik Geelmynden og Nina Kristine Madsen-Geelmynden i Norwegian Adventure Company. Foto: Sverre Hjørnevik / Finansavisen

dag, er tilrettelagt for ulike ferdighetsnivåer. I løpet av en langweekend får gjestene oppleve Nord-Norge med base på det nostalgiske, klassiske skipet «MS Gamle Salten».

– På Arctic Haute Route seiler du inn, går til topps og kjører pudder ned med hav på alle kanter. Vi har afterski og egen champagnebar, lokker Norwegian Adventure Companys daglige leder Madsen-Geelmuyden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også matopplevelsene om bord er skreddersydde:

– Vi samarbeider med Insula og deres Lofotprodukter og Frøya laks. Vi er også i ferd med å knytte til oss en stjernekokk fra Zabi-systemet og kritikerroste Kamai i Oslo. Vi ønsker at matopplevelsen skal være lokalt forankret.

Les også: Én av fem drar på vinterferie

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lite familieselskap

Ruten strekker seg fra Lofoten til Tromsø via Andørja, Senja og Kvaløya. De har fått støtte fra Innovasjon Norge, og i fjor gikk rundt 400 gjester Arctic Haute Route. Årets seks toppturseilaser i april er så godt som fullbooket.

– I år er målet i underkant av 500 gjester fordelt på sommer- og vinterruten. Vi er et lite, familiedrevet selskap som er i den spede begynnelse når det gjelder å satse utenlands, men vi har likevel fått gjester fra Canada, USA, Storbritannia, Sveits og Tyskland i tillegg til de nordiske landene.

– Hvilke ambisjoner har dere videre?

– Til sommeren og neste år utvides tilbudet og antall avganger. Et litt hårete mål er å få 5.000 til å gjøre Arctic Haute Route hvert år, fordelt på ulike sesonger med opplevelser som toppturseilas, fjellturseilas og sykkelseilas. Det er få steder i verden hvor du kan seile inn til foten av fjellet, stå på ski med hav og fjord på alle kanter og avslutte i fjæresteinene før du seiler videre til neste destinasjon, lokker Norwegian Adventure Company-gründeren.

Saken er først publisert i Finansavisen lørdag 10. februar