Bjørns fototips:La deg ikke lure av snøen

FØR OG ETTER: Dette bildet fra Trysil er korrigert i Photoshop, og viser hvor stor forskjellen kan bli om du ikke kompenserer for den ekstra lyseffekten fra snøen. Til venstre viser etter.
FØR OG ETTER: Dette bildet fra Trysil er korrigert i Photoshop, og viser hvor stor forskjellen kan bli om du ikke kompenserer for den ekstra lyseffekten fra snøen. Til venstre viser etter. Foto: Bjørn Moholdt
Artikkelen fortsetter under annonsen

Å fotografere på vinterstid kan være krevende. Men det finnes råd mot undereksponering, som er den største utfordringen i skarpt vinterlys.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kulden er gjerne en utfordring. Du mister raskere strøm, får dugg på linsa når du veksler mellom inne- og utebilder, og selve fotoapparatet blir fort så kaldt at det er ubehagelig å holde med bare nevene.

Derfor er det viktig å forberede seg litt: Ha en liten sekk som er lett å åpne og manøvrere med. Sørg i tillegg for å være ekstra godt kledd. Man skal bevege seg langsomt, ikke haste forbi. Da risikerer du å gå glipp av gode motiver. Et lite tips i så måte er å klippe fingrene av et par gamle hansker eller kjøp gode fingervanter. De bør ikke være for tykke, slik at de får plass inni vindvotter du kan trekke over.

Fikk du med deg? Bjørns fototips: Kom tett på

Om Bjørn Moholdt Har bakgrunn som journalist og fotograf i en rekke aviser og tidsskrifter, blant annet Finnmark Dagblad, Osloavisen, Vi Menn og Dagbladet. I åtte år var han ansvarlig redaktør for Norges største reisemagasin, Reiser & ferie. Senere har han som frilanser jobbet for ABC Nyheter, flere av de største magasinene i Norge, i tillegg til reisetidsskrifter som Reis og bransjebladet Travel News, hvor han også er ansvarlig redaktør.
Om Bjørn Moholdt Har bakgrunn som journalist og fotograf i en rekke aviser og tidsskrifter, blant annet Finnmark Dagblad, Osloavisen, Vi Menn og Dagbladet. I åtte år var han ansvarlig redaktør for Norges største reisemagasin, Reiser & ferie. Senere har han som frilanser jobbet for ABC Nyheter, flere av de største magasinene i Norge, i tillegg til reisetidsskrifter som Reis og bransjebladet Travel News, hvor han også er ansvarlig redaktør.

Når det gjelder selve fotograferingen er det lett å la seg lure av det skarpe lyset. Lysmåleren i kameraet – nesten uansett hvor bra den er – lures ofte til å tro at snø betyr for mye lys, og blender ned. Tving derfor kameraet til å lyse opp, ved å overstyre og dreie knappen for eksponeringskompensasjon til mellom + 0,5 og +1,5, alt etter forholdene. Prøv deg frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I seriemodus kan du programmere kameraets «bracketing»-funksjonen til å skyte tre bilder i slengen, med ulik kompensasjon i hvert «skudd».

Tommelfingerregelen er å måle lyse på hovedobjektet, en person eller andre objekter som er i fokus for bildeopptaket.

Skulle du uansett mislykkes kan du alltids rette det opp i Photoshop. Da må du huske at du for hver justering også mister «informasjon» (les kvalitet) i bildet. Opptak i RAW-modus (uten intern bildebehandling i kamera) er derfor å foretrekke.

Les også: Her kan du bo kongelig

God vinter!

Hvor er vi? Dette bildet er tatt i Sun Peaks i Canada, toppbildet er tatt Trysil i Norge.

VINTERSKUDD: Det kan være lurt å måle lyset mot hånden din når lyset blir så vanskelig som hi dette tilfellet i Canadas dype skoger.
VINTERSKUDD: Det kan være lurt å måle lyset mot hånden din når lyset blir så vanskelig som hi dette tilfellet i Canadas dype skoger.

Opptaksdata: Sun Peaks: Panasonic DMC-LX1, (tilsv.) 24 mm, f6,3, 1/400 sek (200 ASA). Trysil: Panasonic DMC-LX3, (tilsv.) 24 mm, f4, 1/640 sek (200 ASA).