Trygve Sunde Kolderup vil satse stort på norsk reiseliv

TENKER HØYT: Trygve Sunde Kolderup ønsker å flytte det Snøhetta-tegnede 12 etasjers høye signaturhotellet fra Bislingen til Tryvann.
TENKER HØYT: Trygve Sunde Kolderup ønsker å flytte det Snøhetta-tegnede 12 etasjers høye signaturhotellet fra Bislingen til Tryvann. Foto: Iván Kverme
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den tidligere sommervikaren i Finansavisen skal løfte norsk reiseliv til nye høyder. Fortrinnsvis uten kinesere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blafrer heftig i teltduken. Lavvoen truer med å reise seg, og bålet i midten ville gjort enhver pyroman lykkelig. Gutten i røyken, Trygve Sunde Kolderup, smiler. Han er i sitt rette element. Naturen. Med turskjorte og turbukse, sko som bærer preg av å ha gått mange mil utenfor allfarvei, tynn dunjakke og vindtett skalljakke. Og sjarmerende bustete luesveis.

– Jeg er ekstremt lite opptatt av sportsutstyr. Nesten alle nordmenn har utstyr for å gå til Sydpolen, men de tør ikke bo i telt. De burde bruke mer penger på å få brukt det i stedet for å kjøpe det. Få toppturutstyret ut av garasjen, det er mye kulere, sier Kolderup til Finansavisen.

Selvfølgelig sier han det. Han lever tross alt av folk som vil reise med ham på tur.

I seks år var han daglig leder i Hvitserk & Eventyrreiser, reiseselskapet som er mest kjent for å ta med tøffinger på turer til Kilimanjaro, til polpunktene og andre særdeles aktive ferier over hele verden. I sin tid som daglig leder økte han omsetningen fra 20 millioner kroner til over 60 millioner kroner. Med et plussresultat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvitserk har holdt på i 30 år, men i oppstarten gikk det nok konkurs noen ganger. Det er ikke så lett å drive business når de som drev det reiste på ekspedisjoner som varte i tre måneder og kom hjem til full telefonsvarer. Historisk har Hvitserk vært drevet av folk som har vært mer glad i å være på tur enn å studere Excel-ark, humrer 38-åringen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Skjønt han er ikke helt utlært i Excel han heller. Da han gikk på NHH i Bergen, fant han raskt ut at det var morsommere å starte butikk enn å lære om det. Han var med nesten helt fra oppstarten av skimagasinet Fri Flyt.

– Jeg fullførte aldri NHH, men Fri Flyt ble Skandinavias største skimagasin, sier mannen som hadde sin første «ordentlige» jobb som sommervikar i Finansavisens lørdagsredaksjon. Men til forskjell fra sine Oslobaserte kolleger, gjorde Sunde Kolderup store innhugg i reisebudsjettet og var like mye på tur da som nå. Visstnok en medarbeider som levet sitt eget liv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva husker du best?

– At jeg reiste mer enn de andre. Og besøket i Båtsfjord. Der skulle jeg lage en reportasje, men husker ikke helt om hva. Men jeg beskrev Båtsfjord som et sted der morgenavisen først dukket opp sent på ettermiddagen og at jentene begynte å trille barnevogn tidlig, mimrer han.

Les også: Her får du billig ferie i 2018

GUTTEN PÅ TUR: Trygve Sunde Kolderup er mye på tur og oppgitt over nordmenns utstyrsnivå. De fleste har utstyr til å gå til Sydpolen, men tør ikke bo i telt. Foto: Iván Kverme
GUTTEN PÅ TUR: Trygve Sunde Kolderup er mye på tur og oppgitt over nordmenns utstyrsnivå. De fleste har utstyr til å gå til Sydpolen, men tør ikke bo i telt. Foto: Iván Kverme

– Nordmenn trenger ikke pass

Senere tok Sunde Kolderup en master i naturbasert reiseliv på Ås.

– Naturbaserte reiser er i vinden. De siste par årene har jeg innsett at Norge er finest. Det er trist å møte alle som har reist verden rundt, uten å ha opplevd Nord-Norge og Vestlandet. Nordmenn trenger ikke pass, hevder friskusen som har Sogn, Lofoten og Helgelandskysten som sine norske favoritter. Og nå skal han dele dem med flere.

Tidligere i høst etablerte han selskapet Hvitserk of Norway, som er et eget selskap som skal ta med utenlandske gjester på tur i de flotteste naturopplevelsene Norge kan tilby. Sammen med Marit Vidnes og Mats Hoel Johannessen eier han 51 prosent av selskapet. Hvitserk eier de resterende 49 prosentene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har makset privatgjelden vår og tømt kredittkortene for å få dette til, og vi legger opp til rask vekst. I år vil vi omsette for 7 millioner kroner og et sted mellom 11 og 12 millioner neste år. I 2019 blir det betydelig mer, sier han selvsikkert.

– Hvem er målgruppen?

– Primært engelskmenn og amerikanere. Det går direktefly, de er vant til å være på tur og villige til å betale for gode opplevelser. Det samme gjelder gjester fra Australia og New Zealand.

Tyskere og Nederlendere er ikke i målgruppen fordi de er for prissensitive.

– Og vi er kanskje den eneste reiselivsbedriften i Norge som ikke har satsning på det asiatiske markedet med i forretningsplanen. Skjønt, vi har det med; vi har besluttet at vi ikke skal fokusere på å få med dem på tur. Vi har ikke lyst til å selge kinesere nordlysturisme slik andre gjør i dag, hvor bussen stopper i veikanten, turistene går ut av bussen og kikker på nordlyset før de kjører videre. For oss er ikke dette en naturopplevelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvor vil du ta med utlendingene på tur?

– I første omgang Vestlandet og Lofoten. Men det gjør mange andre også. Derfor må vi skille oss ut ved å pakke opplevelsene slik at gjestene får oppleve mer. Ett eksempel på det, er toppturcruiset med Hurtigruten. Jeg mener det er en av de beste turene Hvitserk tilbyr i hele verden, sier han ubeskjedent.

Turen starter og slutter i Tromsø og inkluderer to dagers skikjøring i Lyngsalpene, to dager på ski i Lofoten og to spektakulære skidager på Senja. Så bor vi om bord og bruker de ordinære Hurtigrute-avgangene. Det er en fantastisk kombinasjon av kystkultur og vakker natur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi hadde aldri klart å selge en ukestur til mer ukjente Senja, men når vi pakker det inn slik, ser vi at de fleste er mest fornøyd med Senjaopplevelsen i etterkant.

Les også: Norge er det tryggeste landet å besøke i 2018

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lei av turistproblematikk

En ny vindkule finner smutthull i teltduken og gir bålet en heftig gjenoppliving. Små ildkuler farer gjennom luften. Sunde Kolderup snakker seg nesten like varm:

– Jeg er så lei alt maset om alle problemene turistboomen forårsaker. Enten der er snakk om forsøpling, manglende toalettfasiliteter eller slitasje på naturen – det er jo bare å løse det!

Om det er bålet eller ham som brenner mest akkurat nå, er vi usikre på.

– I fjor lanserte Hvitserk ideen «Nasjonale turiststier», hvor målet er å løse besøksutfordringene på de mest besøkte og ikoniske turmålene i Norge. Det handler om alt fra stirydding og sikring til andre tiltak, som flere toaletter, parkeringsplasser og søppelrydding. De har også en egen stipatrulje som skal forebygge redningsaksjoner.

Sparebankstiftelsen DNB ga 10 millioner kroner til prosjektet, og på statsbudsjettet i fjor ble det satt av 7,5 millioner kroner til ordningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– I dag fikk vi vite at det er foreslått å sette av 10,5 millioner kroner til på neste års statsbudsjett. Vi skal klare å bruke de pengene på en måte som gir turistene mye bedre opplevelser, redningstjenesten færre oppdrag og det skal sørge for økt verdiskapning i lokalmiljøene, lover Sunde Kolderup.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De første midlene er brukt til å sette Preikestolen, Kjerag, Gaustatoppen og Trolltunga i stand til å takle den store veksten i antall turgåere. Hele verden har oppdaget Trolltunga, og nå skal 80.000 turgåere ta selfie på tuppen. Bare i fjor ble det rapportert om nesten 50 redningsaksjoner ved Trolltunga.

– Det er en tøff tur opp. Den tar ti timer, og mange er ikke i god nok fysisk form, eller godt nok kledd for å klare den turen. Det er naturstridig at det ikke har skjedd enda flere ulykker og redningsaksjoner der, for det er ingen i Shanghai eller Sao Paulo som noen sinne har hørt om fjellvettreglene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sunde Kolderup foreslår at det for eksempel kan bygges en liten pausehytte halvveis, slik at turen også kan bli attraktiv for dem som synes det blir for langt til toppen.

I nærheten av Trolltunga, med sine 80.000 årlige besøkende, er det nesten ikke ett bra sted å bo.

– Dette må være en av de enkleste casene i norsk turistnæring; å bygge et kult overnattingssted i Odda eller omegn. Se bare på Juvet Landskapshotell. Det er fullbooket i overskuelig fremtid. Folk reiser langveisfra bare for å bo på Juvet. Flere burde kopiere slike tiltak, hvor hotellet blir et reisemål i seg selv.

– Hva er de største utfordringene med norsk reiseliv?

– Aktørene har vært for dårlige til å samarbeide og litt for opptatt av kommune- og fylkesgrenser. Dessuten må man ha en mastergrad i rutetabeller for å komme seg fra a til b. Frem til nå har heller ikke bransjen vært anerkjent nok, men det ser ut til å snu. Nå er det en soloppgangsbransje og en positivitet jeg ikke har sett tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvor ligger de største mulighetene for norsk reiseliv?

– Vi bor i verdens vakreste land hvor det er fine opplevelser over alt. Det må bli slutt på å henge seg opp i at det er dyrt og at været er dårlig. Hvis det er for dyrt, må vi levere kvalitet på en annen måte. Og dårlig vær kan være skikkelig attraktivt, spesielt for dem som aldri har opplevd fire årstider. Når man er kald og våt og får komme inn foran en varm peis etterpå, er betalingsvilligheten der.

Maemo og pinnebrød

Sunde Kolderup forteller om oppveksten i nærheten til Bogstadvannet og alle skiturene i marka med familien. Nå tar han med sin egen familie på tur. Men ikke for enhver pris. Men det som alltid er med i sekken, er fyrstikker. Da kan han lage bål og steke pinnebrød. Det er ikke mer som skal til. På sommeren har han erfart at barna synes det er gøy å leke og slappe av underveis i en medbrakt hengekøye. Det skal være enkelt å komme seg på tur.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Tenk deg for en brasilianer å steke pinnebrød ved et lite vann i marka, for deretter å dra ned til byen og spise på Maemo. Det er helt unikt og slår ethvert museumsbesøk, sier Sunde Kolderup og snakker varmt om sin hjemby. Og hvilke ubrukte muligheter som finnes, sett med reiselivsbrillene på.

– VisitOslo markedsfører Oslo med det samme som alle andre byer har, men glemmer naturen og fjorden. Hvorfor satser ikke Oslo mer på å ta rollen som «The outdoor capital of the world»? Det er helt feil å tenke at vi ikke har de bratteste fjellene, midnattssol, nordlys og de villeste fjordene. Vi har jo så mye annet, sier han og nevner alt fra alpinbakkene på Tryvann som er mer enn lange nok for en kineser som aldri har sett snø til en dansk skiturist som kan gå med slalåmstøvler fra danskebåten og rett i Tårnbakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Oslo har hundrevis av kafeer, barer og utesteder, og flere av dem med afterskimuligheter bedre enn mange alpesteder. Jeg tør påstå at ingen steder i verden er kombinasjonen av eksklusiv shopping, kultur, konserter, Michelin-restauranter bedre enn i Oslo.

Gutten på tur lager en kunstpause. Dem har det ikke vært mange av i lavvoen. Om mulig er dette den første og eneste.

– Jeg mener at det signaturhotellet som er tenkt på Bislingen nord i marka, bør flyttes til Tryvann. Det 12 etasjers høye bygget som Snøhetta har tegnet, passer bedre her enn på Bislingen. Det står et tårn på Tryvann allerede, vi er vant til det, og lysforurensningen blir mindre enn på Bislingen. Der må det også gripes inn i urørt natur.

De brune øynene til eventyreren får et drømmende blikk:

– Det nye tårnet kan bli et overnattingssted, en turistattraksjon og et nav for å gjøre naturbaserte aktiviteter mer tilgjengelig for turister med høy betalingsvilje på jakt etter unike aktiviteter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sunde Kolderup lefler selv med tanken om å tilby dagsturer i Oslo i sitt nye selskap Hvitserk of Norway. Da er det ingen tvil om hvor han vil innlosjere sine gjester – hvis drømmen hans om et kult hotell på Tryvann går i oppfyllelse.

– Men da må vi ha noen rike folk med på laget. Noen som er både vågale og smågale. Hvis Christian Ringnes eller Petter Stordalen ringer, lover jeg å ta telefonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trygve Sunde Kolderup

Stortingets talerstol blir din, hvilken sak tar du opp? Varig vern av Lofoten og Vesterålen. Er det én gang jeg skal lenke meg fast og drive med sivil ulydighet, er det for å stoppe oljeutvinning i dette sårbare området.

Hva bør Norge bruke mindre penger på? Taxfree. Det bør være bedre måter å finansiere småflyplasser på, enn å pushe billig sprit og aftershave.

Hva er din dårligste investering? Jeg har investert så lite at jeg heller angrer på det jeg ikke har hoppet på. For noen år siden var jeg veldig nære å kjøpe hus i Lofoten. Det burde jeg absolutt gjort.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvilken bok vil du gjerne lese om igjen? Det er mange, men jeg tar av og til med meg «Jubel» av Lars Saaby Christensen på tur. Jeg har likevel aldri rukket å lese den for andre gang, men det er en bok jeg ikke forstår hvorfor aldri har endt opp på film.

Hvor drømmer du om å reise? I Norge drømmer jeg om Varanger for å se på fugletitterskurene, og ikke fuglene. Og tilbake til Molden i Sogn for å se på utsikten og drikke bringebærjuice. Og så langt til havs - til Myken for å drikke whisky. Jeg drømmer også om Fogo Island i Canada.

Denne saken ble først publisert i Finansavisen 4. november.