«Umulig karaoke» skal lokke turister til Island
Islandsk turistorganisasjon har laget det de hevder er «verdens vanskeligste karaokelåt» for å promotere Island. Se den her - og prøv og syng med.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Med sine aner fra norrønt er kanskje ikke islandsk den største lingvistiske utfordringen for nordmenn som liker å rulle på tunga. Men for mange utlendinger er det islandske språket lett å gå seg skikkelig bort i.
Det har turistorganisasjonen Inspired by Iceland skjønt med sin siste promovideo for landet, der utenlandske turister får bryne seg på en karaokesang med flere islandske ord.
Les også: Klarer ikke uttale Eyjafjallajökull
«A-Ö of Iceland» er tittelen på sangen, fremført av den islandske komikeren Steindi Jr. Tittelen spiller på det islandske alfabetet som inneholder 33 bokstaver og Ö som siste bokstav.
I videoen får man se flere av Islands kjente attraksjoner og landskap, mens modige turister forsøker å synge med på teksten.
Etter kollapsen i finanssektoren høsten 2008 og utbruddene fra Eyjafjallajökull i 2010, startet Island en massiv markedsføringskampanje for å snu den negative omtalen av landet og lokke turister til sagaøya. Kampanjen, finansiert av staten og privat sektor, fikk navnet Inspired by Iceland.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Nå vurderer Island å begrense antallet turister
– Vi ser alltid etter nye, smarte måter for å inspirere besøkende til å bli enda bedre kjent med landet vårt og våre syv regioner. Vår nye A-Ö-kampanje er ment for å vise fram øya vår ved hjelp av vårt unike språk og alfabet. Vi vet at islandsk er vanskelig å uttale. Men gjennom karaokefilmen vår ønsker vi å oppfordre gjester til å gi det et forsøk og samtidig vise verden at vi ikke er redd for å le med, sier Inga Hlín Pálsdóttir, leder i Visit Iceland, i en pressemelding.
Se videoen øverst.
Les også: Islands hemmelige naturperler