Ultraluksus i dorgefart

Artikkelen fortsetter under annonsen

Seven Seas Explorer er det mest luksuriøse cruiseskip som noen sinne er bygget, med original kunst fra Picasso, Chagall og Weidemann. Og en suite som koster nesten 100.000 kroner pr. døgn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun troner på Revierkaia i Oslo og ser nesten ut som et hvilket som helst annet cruiseskip som anløper hovedstaden i løpet av sommersesongen. De sedvanlige gjerdene på kaia er på plass. Securitas likeså. Her skal ingen uvedkommende opp landgangen.

Cruisepassasjerene strømmer ut fra skipet som maur fra en tue. De har kledd seg godt for den norske sensommeren. Noen med allværsjakker. Andre med luer. De fleste har fornuftige spasersko. De ligner på alle andre cruiseturister som i hovedtrekk kommer flokkvis fra Asia og USA. De fleste blir loset videre inn i små busser, sightseeingskip eller det lille røde Oslotoget på hjul som gir turistene høydepunktene fra Tigerstaden. Men ett par setter seg inn i en ventende limousin på kaia. Bortsett fra kjøretøyet og privatsjåføren, kunne de like gjerne vært en av de andre med allværsjakke.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De som bor i Regent-suiten, får «litt» ekstra, sier Marcel von Rotz. Han er salgssjef for Nord- og Øst-Europa, Benelux-landene og Afrika i rederiet Regent, som for et drøyt år siden sjøsatte Seven Seas Explorer, rederiets fjerde luksusskip.

Madrass til 750.000

Priseksempler fra Norge

Samtlige priser er pr. person i den rimeligste dobbeltlugaren på Seven Seas Explorer.

  • Miami – Miami (11 netter): Fra 50.000 kroner
  • Miami – Barcelona (14 netter): Fra 49.000 kroner
  • Monte Carlo – Barcelona (11 netter): Fra 62.000 kroner
  • Barcelona – Roma (8 netter): Fra 46.000 kroner
  • Roma – Monte Carlo (7 netter): Fra 39.000 kroner
  • Barcelona – Lisboa (7 netter): Fra 43.000 kroner
  • Lisboa - Cape Town (24 netter): Fra 92.000 kroner
  • Valparaiso - Los Angeles (20 netter): Fra 94.000 kroner

Kilde: Cruise.no

Dette «lille» ekstra salgssjefen snakker om, er 413 kvadratmeter boltreplass. Suiten har to bad og to soverom. En egen terrasse på 142 kvadratmeter som går rundt hele skipet foran, og mest sannsynlig har bedre utsikt enn kapteinen har fra broen. Det er også et privat svømmebasseng på terrassen. Sengen på hovedsoverommet er en Savoir No. 1 og koster 1,2 millioner kroner. Bare madrassen har en utsalgspris på 750.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Suitens personlige butler gjør alt fra å vaske feriegarderoben til å sørge for at terapeutene på skipets spa tar turen til toppsuiten og gir de behandlingene som ønskes i suitens private spa. Uten tillegg i prisen. Skjønt disse behandlingene mest sannsynlig er betalt for mange ganger. Det koster 85.000 kroner i døgnet å flotte seg slik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På samtlige utflukter står en privatsjåfør med limousin og venter, slik som på Revierkaia i Oslo. Og til dem som har pianofingre, eller en liten Elton John wannabe i kroppen: Suiten er også utstyrt med et unikt designet Steinway-piano til over 2 millioner kroner.

Les også: Verdens lengste cruise koster 730.000 kroner og skal besøke 59 land

(Saken fortsetter under)

Skyhøy marmorfaktor, og badet på Regent-suiten er intet unntak.

Har gjort det vanskelig for seg selv

Men mest sannsynlig er suiten for billig. Allerede da skipet begynte sine seilinger i fjor, strømmet bestillingene til akkurat denne suiten. Den ble fort utsolgt.

– Hvordan er belegget på Regent suiten nå? spør vi da vi smyger oss muse stille utenfor døren til toppsuiten. På begge sider av inngangspartiet henger det to originale Picasso-malerier.

– Den er utsolgt ut året, men det finnes en og annen seiling neste år hvor den fortsatt er ledig, hvisker von Rotz.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er ikke bare Regent-suiten som skiller Seven Seas Explorer fra andre cruiseskip. Den blir betegnet som verdens mest luksuriøse cruiseskip. Von Rotz innrømmer at Regent har gjort det vanskelig for seg selv når deres neste skip skal lanseres i 2020, men enn så lenge er Explorer i en klasse for seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om skipet, som er bygget i Italia og kostet 3,7 milliarder kroner, minner om andre store skip, har Explorer maksimalt plass til 750 gjester, og har et mannskap på 542. Ingen andre cruiseskip i verden har et høyere mannskap til gjest-forhold. (Da holdes mindre yachter utenfor). Et mannskap på to passer på tre gjester.

Les også: Nytt cruiseskip får racerbane

Norsk kunst på veggen

De minste suitene, hvor alle har veranda, er på rundt 30 kvadratmeter. Deretter øker de i størrelse. En kategori er på rundt 150 kvadratmeter, den neste er på nærmere 200 kvadratmeter. Og fellesområdene er enorme. Bare antall kvadratmeter terrasser er på 5.000 kvadratmeter. Med italiensk marmor så langt øyet kan se.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over 2.000 originale kunstverk henger på veggene, som Picasso og Chagall. Og i den nærmest private spisesalen som er forbeholdt gjestene i de dyreste suitene, henger det også et bilde signert vår egen Weidemann.

(Saken fortsetter under)

Den håndlagde lysekronen setter prikken over i'en.
Den håndlagde lysekronen setter prikken over i'en.

Restaurantene er mange. Og gjestene spiser hvor de vil, når de vil og med hvem de vil. Selv på den enkle snackbaren ved bassenget, kan båtfolket kose seg med hjemmelaget milkshake og iskrem, eller nachos med hummer. Innendørs er det dekket med tallerkener fra Versace. De koster 2.500 kroner pr. stykke. Champagnen flommer døgnet rundt. Også til frokost. Det går med rundt tusen champagneflasker i uken. Til middag er det ingen begrensninger. Gi kokkene beskjed innen 24 timer, så lager de hva som helst til deg. Bare gi dem oppskriften – om det så er til din mammas favorittlasagne. Da får du den servert på en Versace-tallerken med en nøye balansert vin.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle snakker om luksus. Hva er det? For oss handler det om tre ting, og det er valgfrihet, nok plass og nok tid, sier von Rotz.

– Dette skipet kunne godt hatt plass til over 2.000 passasjerer, men da hadde det blitt trangt. Og kø. Slik vil ikke vi ha det. Vi vil heller ikke arrangere utflukter hvor 60 passasjerer stues sammen i en buss. Avhengig av hvor vi er i verden, kan utflukter være alt fra hvalsafari til vinsmaking på små vingårder. Stort sett har vi en håndfull å velge mellom hver dag, og alle utfluktene er inkludert i prisen.

Les også: Årets heteste nye luksushoteller

Stadig flere storfamilier

Vi følger von Rotz videre rundt på skipet. Treningsrommene, som er på størrelse med små Sats-sentra, står ubrukt. Apparatene fra Techno Gym er de mest påkostede. Proteindrikker og vann står klart i kjøleskapene. En tur på tredemøllen nå ville gitt panoramautsikt til indre Oslofjord.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men lørdag formiddag ser det ut til at biblioteket fristet de fleste mer enn kaloriforbrenning. Mange i den eldre garde sitter med nesen godt plantet i en bok eller avis.

– Det lukter lær og gamle bøker, sier vi.

Nyeste Regent-skip: Seven Seas Explorer
Nyeste Regent-skip: Seven Seas Explorer

– Se ned, sier von Rotz med sin mykeste nederlandske engelskstemme.

Vi har ikke lagt merke til at vi beveger oss bibliotek-stille på et lærgulv.

Graham Sadler er adm. direktør for Regent Seven Seas Cruises. Der von Rotz oser av fortellerlyst, er Sadler mer ordknapp og tilbakeholden med informasjon. På vårt spørsmål om de har norske gjester på Explorer, er hans korte svar «ja». Punktum.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hva er de største markedene for dette skipet?

– De fleste er fra engelskspråklige land, men det varierer fra hvor i verden hun seiler. Cruise i Middelhavet har flere europeiske gjester, med tyskere og briter i spissen. Men markedene som begynner å røre mest på seg, er det australske og brasilianske, sier Sadler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Hvem er den typiske Explorer-gjesten?

– Hovedsakelig par over 50 år, men dette produktet er attraktivt for alle som er livsnytere og forstår hva Regent står for. Men vi ser at stadig flere storfamilier, på tvers av generasjoner, ferierer sammen i disse ultra-luksuriøse omgivelsene hvor utflukter, mat og drikke er tilnærmet ubegrenset.

Les også: Virgin lanserer luksus-cruiseskip kun for voksne

Usikre på butler-bruk

Mens flere av cruisegjestene utforsker Oslo, fortsetter vi å utforske Explorer. Vi passerer den ene restauranten etter den andre. En har et asiatisk preg, en tipper vi er et mekka for dem som elsker grillet kjøtt og en annen får oss straks til Frankrike og Paris. Vi ser et eget spillrom med utfordringer som Monopol og Backgammon. En kaffebar med en profesjonell barista. Et eget sigarrom, hvor whiskyen er inkludert, men ikke sigaren. Casino. Den store teatersalen med daglige show og underholdning. Kjøkkenet som holder kokkekurs for gjestene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som slår oss, i tillegg til den utstrakte bruken av marmor, er all kunsten, alle de håndlagede lysekronene og alt bladgullet. For dem som kun liker skandinavisk design, er det ingen innertier. Explorer er en miks av klassisk og tidløs, elegant og overdådig.

– Flere av gjestene blir litt usikre i sitt første møte med en butler. De er ikke sikre på hva de skal bruke ham til, sier plutselig von Rotz.

Vi nipper til champagneglasset og spør om tips

– Det finnes selvsagt noen lover å forholde seg til, men hovedregelen er: alt! La butleren pakke ut tingene dine og pakke dem ned igjen når reisen er over. Kanskje du får lyst på en liten kanape med hummer eller kaviar før middag? Gi beskjed til butleren.

Les også: Nytt cruiseskip får undervannslounge - bygges i Norge

Saken er opprinnelig publisert i Finansavisen