Moholdt anbefaler:Da svenskene skulle erobre verden

Artikkelen fortsetter under annonsen

Neste år er det 390 år siden den svenske marinens stolthet Vasa sank 20 minutter inn i jomfruturen i Stockholms skjærgård. Det er det verdt å få vite mer om på det fabelaktige Vasamuseet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Om Bjørn Moholdt Har bakgrunn som journalist og fotograf i en rekke aviser og tidsskrifter, blant annet Finnmark Dagblad, Osloavisen, Vi Menn og Dagbladet. I åtte år var han ansvarlig redaktør for Norges største reisemagasin, Reiser & ferie. Senere har han som frilanser jobbet for ABC Nyheter, flere av de største magasinene i Norge, i tillegg til reisetidsskrifter som Reis og bransjebladet Travel News, hvor han også er ansvarlig redaktør.
Om Bjørn Moholdt Har bakgrunn som journalist og fotograf i en rekke aviser og tidsskrifter, blant annet Finnmark Dagblad, Osloavisen, Vi Menn og Dagbladet. I åtte år var han ansvarlig redaktør for Norges største reisemagasin, Reiser & ferie. Senere har han som frilanser jobbet for ABC Nyheter, flere av de største magasinene i Norge, i tillegg til reisetidsskrifter som Reis og bransjebladet Travel News, hvor han også er ansvarlig redaktør.

På den tiden orlogsskipet Vasa ble sjøsatt var Sverige på vei til å bli en av Europas mektigste nasjoner. Svenskekongen Gustav II Adolf ville da også ha det mest skrekkinngytende skipet verden til da hadde sett, og satte den hollandske skipsbyggeren Henrik Hybertsson på jobben.

Vasa skulle være et av fire skip, bygget på Skeppsgården i Stockholm. Ved sjøsettingen i 1628 var Vasa en gigant, med en utrustning på 1 200 tonn. Av flere grunner ble det en fiasko.

Et av verdens mest kjente mageplask var et faktum da skipet krenget over og etter en stund forsvant i havets dyp. Det ble ikke bare et forsmedelig nederlag for byggherren. Også Sverige som en blivende stormakt fikk seg et skudd for baugen.

Teoriene er mange om årsaken, og de blir behørig presentert inne i museet, men i så mange andre sammenhenger er mysteriet om Vasaskipets endelikt bare en unnskyldning for å bli mer kjent med tiden da skipet ble til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I flere hundre år lå det omtrent intakte fartøyet på havets bunn, inntil det ble gjenoppdaget, og hevet i 1961. Det var en verdenssensasjon den gang, og er det på mange måter fortsatt.

Saken fortsetter under bildet

FALLEN STOLTHET: Vasaskipets merkelige historie blir utrolig levende i det imponerende Vasamuseet.
FALLEN STOLTHET: Vasaskipets merkelige historie blir utrolig levende i det imponerende Vasamuseet.

For Vasaskipet – og museet der det befinner seg i dag – har knapt sin make. Her blir du ikke bare introdusert for et enestående tidsminne fra en svunnen tid, men også kjent med historien knyttet til skipet, menneskene rundt det og landet som bygde det på en så levende måte at du bare må gi deg hen.

Vasamuseet er som dere skjønner en personlig favoritt, og slett ikke bare for historienerder. Ikke uten grunn er det av flere instanser kåret til et av verdens ti beste museer. Det er en fin vandretur over til Skeppsgården fra sentrum av Stockholm, og jeg garanterer at du aldri vil angre.