Norwegian-passasjerer uten fly og hotellrom

Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian har ikke greid å skaffe hotellrom til alle passasjerene som har ventet på et fly fra Oakland i USA til Oslo siden lørdag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian opplyser at forsinkelsene skyldes at flyprodusenten Boeing hadde levert feil reservedel.

Presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian beklager på det sterkeste situasjonen.

– Avgangen er dessverre blitt utsatt til i morgen lokal tid. Dette skyldes at Boeing ikke klarte å levere riktig reservedel til oss, derfor er vi beklageligvis nødt til å vente ytterligere med å frakte passasjerene til Oslo, sier Kirchhoff til TV2.

Mange passasjerer har heller ikke lyktes med å finne et sted å overnatte.

– Våre samarbeidspartnere på flyplassen skal ha forsøkt å finne ledige hotellrom til passasjerene, men dette har vært ekstremt vanskelig. Derfor har vi oppfordret passasjerer til å selv finne hotell mot senere refusjon, sier Norwegians pressekontakt.

Les også: Norwegian med ny rute til USA

Mangler mannskap

På tampen av en problematisk helg for Norwegian ble tre flygninger kansellert søndag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har hatt problemer med mannskap som har slitt med sykdom, og ikke vært i stand til å dekke inn for dem, dessverre, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian til TV 2.

Det var mannskapet på 19.20-flyet fra Praha til Oslo som har slitt med sykdom, og dette flyet ble dermed kansellert. Det ble også returflygingen tilbake til Praha. Selskapet jobber for å finne alternative reiseruter for de omkring 180 rammede passasjerene.

Les også: Kjos: – Misfornøyde passasjerer kan velge SAS

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utrygt å krysse Atlanteren

En tredje flygning- fra Bergen til Providence utenfor Boston- er kansellert fordi flyet står i USA med problemer, skriver Bergens Tidende. Rundt 140 passasjerer står fast på Flesland.

Dreamlineren skulle lørdag fly fra San Francisco til Oslo, men kapteinen vurderte det som utrygt å krysse Atlanterhavet da instrumentene viste tegn til oljelekkasje. Flyet landet på avreiseflyplassen med én motor. Passasjerene ble nødt til å overnatte på flyplassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lørdag ble ytterligere to fly- på vei til Kreta og Malaga fra Gardermoen- nødt til å snu grunnet tekniske feil.

Måtte nødlande

Mandag ble to Norwegian-flyginger fra Gardermoen blitt kansellert, mens tre ankomster er kansellert, inkludert et fly fra Oakland utenfor San Francisco.

Flyet fra Oakland skulle satt kursen mot Oslo klokken 19 lokal tid lørdag. Etter to timer i luften snudde flyet og måtte nødlande på samme flyplass på grunn av en oljelekkasje.

Les også: Nye problemer for Norwegian

Overnattet på flyplassen

Klokken halv seks søndag morgen meldte Norwegian at de hadde problemer med å skaffe hotellovernatting til passasjerene, men at de som ordnet seg rom selv, ville få dekket utgiftene.

– Vår samarbeidspartner på flyplassen skal ha forsøkt å finne ledige hotellrom, men det var svært vanskelig, sier presseansvarlig i Norwegian, Daniel Kirchhoff, til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av passasjerene, Lise Knapper Lunde, forteller til NTB at hun sov en natt på flyplassen. NTB har fått ubekreftede meldinger om passasjerer som har sovet på flyplassen siden lørdag, men Kirchhoff kan ikke kommentere dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Innleie har kostet Norwegian 1,2 milliarder på få år

– Dårlig informasjon

Flyet ble utsatt til mandag morgen, og så kansellert igjen.

– Informasjonen har vært dårlig, vi sto opp klokken 4 i dag fordi vi skulle rekke flyet som var satt opp klokken 7.30, og fikk først beskjed da om at det var innstilt, sier Lise Knapper Lund.

– Dessverre ble denne avgangen utsatt til tirsdag morgen lokal tid, fordi Boeing ikke klarte å levere korrekt reservedel til oss, sier Kirchhoff.

– Vi forstår selvsagt at dette er frustrerende og beklager overfor passasjerene, forsikrer Kirchhoff.

Les også: Kjos: – Misfornøyde passasjerer kan velge SAS