Meny

Det vedfyrte damskipet DS Bjoren tar deg på reise - 150 år etter sin jomfrutur

Video: Dette er noe av det du kan forvente om du velger å ta en tur med DS Bjoren.
8. juni er det 150 år siden DS Bjorens første tur. Nå er det din tur til å bli med på en av landets siste vedfyrte dampbåter. Bedre blir ikke opplevelsen av vakre Byglandsfjorden i Setesdal.

På tur med DS Bjoren

70 km nord for Kristiansand starter den 3 mil lange Byglandsfjorden i vakre Setesdal.

Her trafikkerer det gamle ruteskipet DS Bjoren, som blir drevet av en vedfyrt dampmaskin, og er et flytende kulturminne fra en svunnen tid.

Skipet eies av Bygland kommune.

Bjoren, som opprinnelig var en rutebåt, tar nå med seg sluttede selskaper og turister.

Turene starter i tettstedene Byglandsfjord eller Bygland. Husk kontanter for å kjøpe billett.

Her finner du tidene for de åpne turene med Bjoren sommeren 2017.

Les mer på DS Bjorens hjemmeside eller på Setesdalswiki.

DS Bjoren - eller «Beveren» som østlendinger ville sagt, er en av landets få gjenværende vedfyrte damskip, og har litt av et tilbud til deg sommerstid:

På utvalgte datoer tar den med turister som vil ta seg en hyggelig rundtur på Byglandsfjorden i Setesdal.

Torsdag 8. juni er en merkedag for den vesle damperen, som på denne dagen for 150 år siden gjennomførte sin første tur med passasjerer. I 1867 startet ruta fra den veiløse, og nå nedlagte gården Kile, til Hornnes.

Nesten hugget opp

Utgangspunktet for denne hyggeturen på historisk kjøl, er det vakre, lille tettstedet Byglandsfjorden.

Her ligger forresten Tine Meieriers aller minste meieri, som produserer Kviteseidsmør - et godt stykke unna Kviteseid i Telemark.

KJØPMANNSØYA: Vi passerer øya der mang en setesdalsbonde ble lurt av tømmeroppkjøperne.

Fra Dampskibsbryggen går du om bord for en to og en halv times rundreise.

Så blir du guidet på behørig vis av mannskapet, i vårt tilfelle av matros Alf Risdal, som stolt kan fortelle om 150-årsjubileet, hvordan skipet gikk i rutefart, deretter ble utkonkurrert av en smalsporet jernbane, så av rutebil, men med nød og neppe unngikk å bli hugget opp.

AKERS MEK: Bjoren var en av de første skipene som i sin tid ble bygget på Akers Mek. Verksted i Oslo.

I 1994 ble Bjoren i restaurert. Dermed var Akers Mek. Verksteds bygg nr. 35 av i alt 597 skip som ble sjøsatt fra det som nå er et arnested for restauranter og finansfolk, Aker Brygge, berget.

Oksen og doen i vannet

Risdal forteller også om alle småstedene vi passerer, fisken i vannet og folk og fe.

POSTBÅT: Bjoren fraktet folk, fe, gods - men også post - ofte til steder uten vei.

– Se den øya, kan han si.

– Den ble kalt Kjøpmannsøya, for det var på den tømmerkjøperne møtte bøndene som ville selge tømmeret. Etter noen kjøpskåler ble mang en setesdalsbonde lurt trill rundt på prisen på den øya, foreller Risdal idet skipet glir forbi.

I fjorden finnes blant annet den unike laksefisken bleke, som har vært utryddingstruet, og lever hele sitt liv i ferskvann.

Ombord i skipet befant det seg både folk og fe, når den reiste rundt i rutefart i Byglandsfjorden til steder med, men også helt uten vei.

Risdal peker på det vesle toalettet forut:

– En okse som sleit seg, løp på doen så både okse og do for til sjøs, forteller han.

– Dette er Setesdalens billigste pub, gliser den joviale matrosen og dunker på lokket til kjøleboksen.

Kaptein Sven Robert Kleppe vinker velkommen til de som vil opp i styrehuset, og maskinist Jarl Mykland viser gjerne skuelystne det varme fyrrommet der han hiver på bjørkeved.

Mannskapet på fire byr også på sjokolade. Og kaffen er inkludert i billettprisen

Se flere bilder i bildegalleriet under.

HYGGE OG HISTORIE: DS Bjoren har gjort enda en rundreise i Byglandsfjorden, som en av landets siste vedffyrte damskip. Foto: Alle : Thomas Vermes / ABC Nyheter
Reise
Populært