Meny

Disse spørsmålene får pilotene stilt oftest

TUI fly Nordic får utallige henvendelser fra små og store gjester om hva som skjer på et fly, hva ting betyr og om det er farlig. Foto: Valentin Hintikka/Flicker
Det er bare bra at vingene beveger seg under flyturen. Men visste du at det ikke finnes luftlommer i luften?

Om ikke lang tid er det duket for massiv sommeremigrering og nordmenn i hundretusentall skal opp i luften for å komme til sol og strand. Det er det ikke alle som er som like henrykt over ved tanken på, og både piloter og flyvertinner får derfor mange spørsmål fra små og store passasjerer om hva som skjer på et fly, hva ting betyr og om det er farlig.

Kristian Hesselberg (34) er pilot i TUI Fly Nordic og frakter årlig sin andel av reiseklare nordmenn til fjerne feriemål. Her svarer han på de mest stilte spørsmålene:

Jeg synes det kan være litt skummelt å fly. Kan luftlommer være farlige? Og er det sant at disse er umulige for dere å se i forkant?

Det er flere som synes at det å fly er veldig fascinerende og kanskje også litt skummelt fordi man ikke vet alt som skjer i et fly. Jeg kan forsikre deg om at det er ingen grunn til å være redd for å fly. Det er faktisk noe av det tryggeste du kan gjøre. Din sikkerhet ivaretas av profesjonelle i alle ledd, fra kabinbesetningen og pilotene ombord til lufttrafikkledere og utallige andre som er spesialtrent nettopp for å få deg trygt og behagelig fra avgang til ankomst.

Pilot Kristian Hesselberg. Foto: TUI

For å avlive en myte så kan jeg også forsikre deg om at det ikke finnes luftlommer i luften. Dette er noe veldig mange har hørt om og vi undres over hvor dette begrepet kommer fra. Iblant kan man merke turbulens om bord, noe som kan kjennes ubehagelig, men som ikke er farlig. Dette skapes gjerne når flyet krysser områder med varierende vinder og kalles «clear air turbulence». Denne typen turbulens kan man ikke se, men vi planlegger- og utfører flyturen basert på gode værrapporter for å minimere turbulensen for våre passasjerer. Man kan også oppleve turbulens i noen typer skyer, men disse skyene ser vi med flyets værradar og flyr rundt. Så, det er ikke noe som heter luftlommer og turbulens er ikke farlig.
Og er du redd og du skal ut å fly, så si i fra til kabinpersonalet vårt, så skal vi sørge for å passe litt ekstra på og være tilgjengelige for deg hvis du trenger noe.
Les også:   Dette er de beste setene på flyet - for enhver anledning

Bruker to autopiloter under dårlig sikt

Hvor ofte flyr dere på autopilot?

Takeoff- og de fleste landinger gjøres manuelt. Ut over det opereres flyet for det meste på autopilot. Årsaken til at autopiloten brukes så aktivt er at det gir pilotene en god situasjonsoversikt og kapasitet til å overvåke flygingen. Dermed øker også sikkerheten til alle om bord. I en Boeing 737, som vi bruker i TUIfly Nordic, finnes det faktisk to autopiloter, og under værforhold med dårlig sikt kobler vi på begge autopilotene og lander flyet helt automatisk.

Når jeg venter ved en gate, hvorfor ser det iblant ut som det blåser ut fra halen på flyet?

Det finnes faktisk fra en ekstra jetmotor inne i halen som heter auxiliary power unit, eller APU. Den hjelper ikke til med fremdriften av flyet, men brukes for det meste til å gi luft til luftkondisjoneringssystemet eller strøm til flyets systemer i visse perioder når motorene ikke er i gang. Den hjelper oss også med å starte hovedmotorene etter at flyet har forlatt gaten.
Les også:   Hjelp, jeg har mistet flyet!

(Saken fortsetter under)

– Det er helt normalt å høre lyder når man er ombord på et fly, forsikrer pilot Kristian Hesselberg. Foto: Alec Wilson/Flickr

Derfor svaier vingene på flyet

Det ser ofte ut som flyene tar av helt i enden av rullebanen. Er det virkelig trygt når flyene ikke kan ta av med bedre marginer?

Det at flyene tar av langt ned på rullebanen er helt trygt og faktisk noe flyselskapene etterstreber. Flyene kan ofte ta av på en kortere banestrekning enn de gjør, men ved å redusere skyvekraften fra motorene under avgang reduseres også motorenes kjernetemperatur, noe som reduserer motorslitasjen. Akkurat hvor mye skyvekraften reduseres er heller ikke tilfeldig. Det kalkuleres av pilotene ved å ta i betraktning ting som vekten på flyet med passasjerene om bord, om det finnes vann eller snø på banen og ved å inkludere variabler som lufttrykk, vindretning og temperatur. Pilotene vet altså nøyaktig hvor mye skyvekraft de trenger for å utføre hver enkelt avgang på best mulig måte.

Noen ganger ser det ut som vingene svaier under flygning, kan de knekke?

Vingene er konstruerte for å tåle påkjenninger langt utover det man opplever på en flygning, så det er ingenting man trenger å bekymre seg for. Vingen er ment å være fleksibel, da det bidrar til å fordele belastning på hele vingen. Det bidrar også til å dempe mindre bevegelser i flyet slik at turbulensen reduseres på marsjhøyde.
Les også:   Fly lavpris verden rundt

Kommuniserer gjennom pling-lyder

Man hører ofte mange ulike lyder i flyet. Er det normalt?

Ja, det er helt normalt med mange lyder under en flygning. Det kan være at du hører ringesignaler ombord, lyder fra hydraulikkpumper, motorlyder og lyder som oppstår når vi hever- eller senker hjul eller vingeklaffer bak på vingen kalt flaps.

  • Et fly har, for eksempel, flere hydraulikkpumper som brukes for å flytte på flaps og heve hjulene. Mange av disse systemene sitter i buken på flyet, og de høres godt i kabinen når de blir brukt. Mens man ligger på marsjhøyde er det ikke behov for mange av disse systemene, og det er derfor stille og rolig. Under innflygningen derimot, vil mange av disse systemene aktiveres etter hvert som det er behov for dem. Før et fly lander har man ut flaps for at vingen skal bli større og forandre profil slik at man kan fly saktere. Da vil disse pumpene starte og en vil høre dem godt. Det samme vil skje når hjulene tas opp og ned. Hovedhjulene på flyet sitter i buken på flyet og i tillegg til pumpene vil en høre hjulene bevege seg og kanskje vibrere noe.
  • Motorlyder legger man mest merke til når lyden forandrer seg. Dette kan være under avgang, når man skifter en høyde på vei til destinasjonen eller under innflygingen.
  • En siste ting som lager lyd er det vi kaller spoilere eller speed brakes. Det er luker som sitter på toppen av vingen og som av og til brukes til å, blant annet, justere farten på flyet. Når kontrolltårnet skal få en fin flyt på flytrafikken som skal inn og lande, må hastighet og høyde justeres. Man kan da se lukene åpne seg oppe på fingene, og det vil buldre og kanskje vibrere litt.

Les også:   USA venter med laptopforbud på fly fra Europa

(Saken fortsetter under)

Det kommer an på piloten om du får lov til å komme inn og se hvordan det ser ut helt foran i flyet. Foto: Reuters/Kai Pfaffenbach

Slik holder flyet seg i luften

Hvordan kan noe så stort og tungt som et fly holde seg i luften?

Dette er noe vi alle fascineres av tror jeg, og jeg er selv inget unntak. Om du setter deg på en kontorstol med hjul med en tung medisinball i hendene og så kaster denne fremover vil du oppleve at stolen triller bakover. Da har du akkurat opplevd Newtons tredje lov, som sier at all kraft har en like stor og motsatt rettet motkraft. Det flyene gjør er å lede luft langs vingen og rette store mengder luft nedover fra flyet, noe som skaper en motsatt rettet kraft oppover. Med nok hastighet på flyet og dermed tilstrekkelig mengde luft som rettes nedover, skapes tilstrekkelig med kraft til å løfte et helt fly.

Les også: 

Bli med inn i verdens største og mest luksuriøse privatfly

Så mange fly er det i verden akkurat nå

Brautende oppførsel på fly får konsekvenser

Reise
Populært