Stadig flere klager på leiebil i Europa

De nordiske kontorene til European Consumer Centres Network (ECC) mottar stadig flere klager på leiebiler i Europa. En av klagene som går igjen, er på krav om penger for skader på bilen i etterkant.
De nordiske kontorene til European Consumer Centres Network (ECC) mottar stadig flere klager på leiebiler i Europa. En av klagene som går igjen, er på krav om penger for skader på bilen i etterkant. Foto: Berit Keilen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

De nordiske ECC-kontorene ble i fjor kontaktet av 367 forbrukere som klaget på bilutleiefirma i Europa. Det er 40 prosent mer enn i 2014, ifølge Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukere som får et problem når de leier bil i Europa, har blitt vanligere, slår forbrukerrådet fast basert på klagestatistikken.

Det vanligste er klager på ekstrakostnader i forbindelse med uønskede forsikringer, og at forbrukerne mottar regninger i etterkant for skader på bilen. Sistnevnte skjedde oftest når forbrukeren leverte bilen tilbake utenom leiebilfirmaets åpningstider.

De to problemene gir samme konsekvens: Bilen ble dyrere enn hva forbrukeren hadde godtatt når bilen ble bestilt. European Consumer Centres (ECC), anbefaler folk å se nøye gjennom vilkårene i utleieavtalen før de undertegner noe.

– Husk å sjekke hva slags forsikring du har på forhånd og ta bilder av bilen når du overtar den, sier Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa, som er en del av ECC-nettet.

Les også:

Leiebil-fellen kan knuse feriebudsjettet ditt

Politiet må få ned passkøene før sommerferien