Stadig flere klager på leiebil i Europa
De nordiske ECC-kontorene ble i fjor kontaktet av 367 forbrukere som klaget på bilutleiefirma i Europa. Det er 40 prosent mer enn i 2014, ifølge Forbrukerrådet.
Forbrukere som får et problem når de leier bil i Europa, har blitt vanligere, slår forbrukerrådet fast basert på klagestatistikken.
Det vanligste er klager på ekstrakostnader i forbindelse med uønskede forsikringer, og at forbrukerne mottar regninger i etterkant for skader på bilen. Sistnevnte skjedde oftest når forbrukeren leverte bilen tilbake utenom leiebilfirmaets åpningstider.
De to problemene gir samme konsekvens: Bilen ble dyrere enn hva forbrukeren hadde godtatt når bilen ble bestilt. European Consumer Centres (ECC), anbefaler folk å se nøye gjennom vilkårene i utleieavtalen før de undertegner noe.
– Husk å sjekke hva slags forsikring du har på forhånd og ta bilder av bilen når du overtar den, sier Ragnar Wiik, leder for Forbruker Europa, som er en del av ECC-nettet.
Les også: