Slik vil verdens land promotere seg selvNorge er «powered by nature», India «incredible» og Syria «always beautiful»
«Norway. Powered by Nature». Slik lyder slagordet til Visit Norway. Et nytt kart viser alle verdens slagord. Noen er inspirerende, andre festlige - mens noen land har satset på slagord uten mening.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Det mangler ikke på fikse slagord når verdens turistorganisasjoner forsøker å lokke turister til å reise til nettopp deres land. I Norge har Visit Norway tatt utgangspunkt i den spektakulære norske naturen, og har valgt «Powered by Nature» som mottoet som skal lokke turister og gjøre folk nysgjerrig.
Andre land har valgt andre slagord for å selge seg selv som reisemål. På en oversikt laget av det britiske nettstedet FamilyBreakFinder.co.uk kan samtlige land som har slagord ses.
Oversikten viser både kreativitet, humor - men også rare og kjedelige slagord.
Smil og lykke
Kanskje ikke så rart ønsker flere land å promotere seg gjennom smil og glede. Det gjelder for eksempel Danmark, som ikke klarer å la det gå upåaktet hen at de så sent som i 2016 ble kåret til verdens lykkeligste land i en FN-rapport. «Happiest place on Earth!» vil de selge seg som. Litt artig da, at Norge toppet samme kåring i 2017, uten at vi bruker den statusen til å slå oss på brystet med i markedsføringen av Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenLes også: Rapport: Norge er kåret til verdens lykkeligste land
Og mens vi er inne på lykke, bør vi også nevne det vesle fjellandet Bhutan som er eneste land i verden som måler Brutto Nasjonal Lykke (BNL). Som slagord har de valgt «Happiness is a place». At den plassen for tiden er som nummer 97 på listen over verdens lykkeligste land burde kanskje vært nevnt som en liten fotnote.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenSmilets land er ikke Thailand
Smilets land, Thailand, bruker et slagord som ikke spiller på smil eller glede. For å trekke til seg turister har de valgt det ikke fullt så fengende «Amazing Thailand. It begins with the people».
Les også: Dette skal gi riktig turistvekst
Slagordet «Smilets land» ser derfor ut til å være fritt fram for andre å karre til seg. Gambia klarte det nesten. Vi skriver «nesten», fordi Gambia følte for å gjøre et geografisk forbehold i sitt «The smiling coast of Africa». Smilets kyst, altså - men bare i Afrika. Gambia holder muligheten åpen for at det kan finnes flere smil om du reiser vekk fra den afrikanske kysten - eller legger ferien til et annet kontinent.
Artikkelen fortsetter under annonsenEt land som ikke tar noen geografiske forbehold er Portugal. Med sitt «Europe's West Coast» lanserer de seg som hele Europas vestkyst, og later til å glemme helt at Norge har mye lengre kystlinje mot Atlanterhavet.
Les også: Reisemålene som begrenser turisme
Noen av landene spiller på følelser. «Feel the Friendship» sier Tadjikistan. «I feel sLOVEnia», slår Slovenia fast - og gjør et stort poeng ut av ordet LOVE. Tunisia prøver seg på noe lignende med sitt «I feel Tunisia», men faller litt igjennom i mangelen på tvetydighet og en pekepinn på hva det egentlig innebærer å føle Tunisia. De kunne kanskje lært av Paraguays ærlige «You have to feel it».
Nydelige og vakre
Mange av verdens land spiller forståelig nok på skjønnhet i kampen om å lokke til seg turistene. Derfor er det ikke til å komme forbi at mange har «beautiful» i sine kampanjer. «Laos - Simply Beautiful», for eksempel. Eller «Beautiful Bangladesh», «Beautiful Burundi», «Oman - Beauty has an address», «Syria - Always Beautiful», «Montenegro - Wild Beauty», «It's Pakistan - It's beautiful» eller det litt krampeaktige ordspillet til det afrikanske landet Djibouti: «Djibouti - Djibeauty».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen
Les også: Ballong-bonanza over Tyrkias utenomjordiske landskap
Overlappende
Og det er ikke bare på skjønnhet at mange av landene har overlappende slagord. At Afrika er menneskehetens vugge, er det nemlig flere land som har skjønt og ønsker å markedsføre seg på. Det gjelder for eksempel Egypt («Where it all begins»), Etiopia («Land of origins») og Mosambik («Come to where it all started»).
Noen av mottoene som er valgt for å lokke turister er av det mystiske slaget. Det er for eksempel ikke så lett for utenforstående å vite hva Ecuador mener når de kaller seg for «The 45 Minute Country» eller hva Spania tenker på med sitt «#spainindetail».
Da er det lettere å skjønne hva Slovakia mener med sitt «Travel in Slovakia - Good idea!» og Jordans «Yes, it's Jordan». Ærlig og nøkternt, absolutt. Men spenstig? Njeee.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette er verdens skumleste flyplasser
Her har de absolutt alt
Interessant nok mener mange av landene i Amerika at de har absolutt alt. I sine slagord slår de på stortromma og forsøker å favne bred. «All within your reach», slår USA fast, og tenker neppe på nordkoreanske raketter. «Everything is here», fortsetter Honduras, mens Den dominikanske republikk påstår at «Dominican Republic has it all» ... kanskje bortsett fra fjorder, midnattsol, isbjørner, vikinger og nordlys, da ...
Chile har snudd det hele til å dreie seg om turisten. De sier ikke så mye om hva de kan tilby, men har valgt det sympatisk og inkluderende slagordet «All are welcome». Kjekt for turistene fra de 89 landene som slipper visum til det søramerikanske landet, deriblant Norge. De andre må nok belage seg på å betale visum eller besøke nærmeste ambassade.