Moholdt anbefaler:Reisefototipset. Aktiv fargebruk

TRIPTYCH: Ved å sette sammen disse tre bildene i en såkalt triptych blir effekten av fargene desto sterkere.
TRIPTYCH: Ved å sette sammen disse tre bildene i en såkalt triptych blir effekten av fargene desto sterkere.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fargefilmen ble introdusert så tidlig som på 1930-tallet, men det var ikke før i 60-årene at den ble tilgjengelig for folk flest.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Om Bjørn Moholdt Har bakgrunn som journalist og fotograf i en rekke aviser og tidsskrifter, blant annet Finnmark Dagblad, Osloavisen, Vi Menn og Dagbladet. I åtte år var han ansvarlig redaktør for Norges største reisemagasin, Reiser & ferie. Senere har han som frilanser jobbet for ABC Nyheter, flere av de største magasinene i Norge, i tillegg til reisetidsskrifter som Reis og bransjebladet Travel News, hvor han også er ansvarlig redaktør.
Om Bjørn Moholdt Har bakgrunn som journalist og fotograf i en rekke aviser og tidsskrifter, blant annet Finnmark Dagblad, Osloavisen, Vi Menn og Dagbladet. I åtte år var han ansvarlig redaktør for Norges største reisemagasin, Reiser & ferie. Senere har han som frilanser jobbet for ABC Nyheter, flere av de største magasinene i Norge, i tillegg til reisetidsskrifter som Reis og bransjebladet Travel News, hvor han også er ansvarlig redaktør.

I dag fotograferes det nesten utelukkende i farger. Selv om det med digital fototeknologi er mulig å ”vende” bildet til svart-hvitt benytter de færreste seg av den muligheten.

Verden er full av farger, og det er det de fleste av oss ønsker å formidle.

Likevel, på en måte som med sort-hvitt, kan vi bruke fargene aktivt i bildet, for å forsterke virkningen i komposisjonen. Et lite triks for å snu inngrodde vaner er å tenke farger når du tar bildet. Skill fargene fra hverandre, og konsentrer deg om en farge som i motivet fremstår som ekstra sterkt eller dominerende. For eksempel kan grønnfargen i et palmeblad få en ekstra smell bare du skifter vinkel noe.

Rødt er en farge som alltid vil dominere, og tiltrekke seg oppmerksomhet. Problemet med digitale bilder er at rødt gjerne blør (flyter ut) en del, og må bearbeides i et bildehandlingsprogram. Men har du kontroll er det en takknemlig oppgave å bruke rødt (eller en annen sterk farge) i komposisjonen, ikke minst i stillebensfotografering, eksempelvis innenfor mat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En annen metode er å skape kontraster mellom to kraftige farger. En slik aktiv bruk kan faktisk skape mer liv i et motiv enn om du har med en handfull mennesker, eller når du skal lage en bildeserie. Ett innslag med en sterk grønn- eller rødfarge gir slik en ekstra smell.

Hvor er vi? Beau Vallon-stranden, Mahé, Seychellene

Opptaksdata: Leica M240, 50 mm, f2, 400 ASA, 1/250 sek.

Les også:

Gordon Ramsay: – Aldri i verden om jeg spiser flymat

Dyrebarna som smelter hjerter i dyreparker verden rundt

«Justin Trudeau-effekten» gir Canada økt turisme

Tarifa – hipp og i vinden