Oslo lufthavn taper terreng i Skandinavia

Oslo Lufthavn Gardermoen har mindre trafikkgrunnlag enn de andre store flyplassene i Skandinavia.
Oslo Lufthavn Gardermoen har mindre trafikkgrunnlag enn de andre store flyplassene i Skandinavia. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til tross for at Gardermoen vokste og passerte 25 millioner reisende i fjor, vokser Kastrup og Arlanda raskere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo lufthavn er i dag Skandinavias nest største etter Kastrup ved København, men foran Stockholms hovedflyplass Arlanda. Dersom de andre fortsetter å vokse raskere, kan Oslos igjen ende som den minste av de skandinaviske hovedflyplassene, skriver Aftenposten.

– Oslo lufthavn er i en presset situasjon og har en ulempe med å ha det klart minste trafikkpotensialet av alle tre byene, mener den norske luftfartsrådgiveren Einar Sørensen, som i en årrekke har jobbet tett opp mot det europeiske luftfartsmiljøet i Frankrike.

For et par tiår siden, da flyene til og fra Oslo landet og lettet på Fornebu, måtte nordmenn på tur ut i verden ofte mellomlande i København. Men takket være kraftig oljedrevet vekst økte tilbudet fra Oslo, og i enkelte måneder gikk Gardermoen også forbi Kastrup i antall reisende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arlanda ble forvist til tredjeplassen i 2006, men vokste raskere enn Gardermoen i fjor, med 7 prosent mot 4,5 prosent, og ambisjonene er klare.

– Vi skal bli størst i Norden i løpet av tre år. Veksten er stor, flere lavprisselskap har etablert seg, og ikke minst har Norwegian ekspandert kraftig de siste årene, sier pressesjef Ulf Wallin i Swedavia, som eier flyplassen.

Les også:

Gardermoen får to nye interkontinentale flyruter i 2017

Flyreisende må forberede seg på nye passkøer

10.000 ulovlige p-plasser ved Gardermoen