Studie: Lokale turistbrosjyrer har stor innflytelse på ferien
En fersk undersøkelse viser at det første vi gjør når vi kommer frem til bestemmelsesstedet, er å slå opp i turistbrosjyrer og kart.
I dag finnes det utallige reiseapplikasjoner, guidebøker og nettsider som serverer deg det ene tipset etter det andre til hva du burde gjøre og få med deg i løpet av ferieoppholdet. Men en fersk studie gjennomført av amerikanske Bentley University, viser at gamle klassikere fremdeles holder stand.
Undersøkelsen, som er omtalt av Lonely Planet, inkluderer svar fra mer enn 1.700 mennesker over hele Nord-Amerika, Europa og Sør-Afrika. Sju av ti turister og besøkende oppgir at de plukker opp turistbrosjyrer og kart når de kommer frem til sine respektive reisemål. 69 prosent svarte at katalogene utgjorde viktige påvirkningsfaktorer for hvor de velger å gå og hva de velger å gjøre.
Les også: Her kan du ankomme hotellet på ekte James Bond-vis
(Saken fortsetter under)
95 prosent av de spurte oppgir at ferieplanene påvirkes underveis av informasjon de finner i brosjyrer som omhandler noe de ikke visste om på forhånd. 78 prosent av de spurte var villig til å endre om på hele reiseprogrammet som følge av informasjon de leser om i en brosjyre underveis eller ved ankomst på hotellet.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Undersøkelsen viser at selv om vi bruker et bredt spekter av hjelpemidler til å planlegge ferien på forhånd, så er lokale turistbrosjyrer det første vi slår opp når vi kommer frem til bestemmelsesstedet, sier Ian Cross ved Bentley University til Lonely Planet.
– Besøkende stoler på trykt informasjon. Vi finne de informative, brukervennlige og lett å dele med venner og familie vi reiser sammen med på tur, avslutter han.
Les også: Slik vil reiselivet se ut i 2017