Stadig mer dårlig oppførsel om bord i fly

Se video.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Antall rapporterte tilfeller «air rage» øker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye tall fra luftfartsindustrien viser at antallet rapporterte tilfeller av «air rage», altså at folk mister besinnelsen om bord i fly, har økt fra 9316 tilfeller i 2014 til 10.854 tilfeller i 2015.

Det tilsvarer ett tilfelle av «air rage» for hver 1205. flyavgang.

Flertallet av hendelsene involverer manglende overholdelse av instruksjoner fra besetningen og «verbal mishandling».

Alkohol eller narkotika var involvert i en fjerdedel av hendelsene. I 11 prosent av tilfellene tydde passasjeren til vold mot enten besetningen, medpassasjerer, eller flyinventaret. Det viser en rapport fra International Air Transportation Assosiation (IATA).

Les også: Forbrukerrådet ber reisende passe på rettighetene sine

Ikke helt zen

I en av de mest ekstreme tilfellene i 2015 mistet en koreansk turist besinnelsen på et United Airlines-fly fra Honolulu til Japan da han ble nektet å praktisere yoga i midtgangen. Han ble voldelig og truet sine medpassasjerer, og da konen forsøkte å roe ham ned, dyttet han henne. Piloten så seg nødt til å snu flyet tilbake til Hawai. Koreaneren ble dømt til å betale 44.000 dollar i oppreisning til flyselskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Uregjerlig og forstyrrende atferd er rett og slett ikke akseptabelt. At få passasjerer mister besinnelsen, kan få store konsekvenser for andre reisende, sier direktør i IATA Alexandre de Juniac til AFP Relaxnews.

Les også: Slik har flyplassen vokst til å bli en av Europas største

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Behov for tiltak

Han mener økningen i antall tilfeller «air rage» betyr at flyselskapene bør sette inn nye tiltak mot dårlig oppførsel.

Se også: Høy musikk på fly førte til full slåsskamp

Tiltakene mot «air rage» varierer fra flyselskap til flyselskap, litt avhengig av i hvilket land det har base. Enkelte selskaper prioriterer å trene ansatte i å takle passasjerer som mister besinnelsen, mens andre fokuserer på å begrense alkoholserveringen.

– Det finnes ikke en enkel løsning på økningen i antall tilfeller «air rage». Vi trenger en balansert løsning der alle aktører kan samarbeide. Det ville trolig ha hjulpet om hele bransjen hadde samme prinsipper, sier de Juniac.

Oversatt og tilrettelagt av Kathleen Buer / ABC Nyheter

Les også: Kranglete flypassasjerer koster millioner