Ny generasjon tyske hurtigtog skal frakte 830 passasjerer i 250 kilometer i timen

Det tyske ICE4-toget skal begynne å frakte passasjerer i løpet av 2017. Toget er 350 meter langt og kan ta så mange som 830 passasjerer og åtte sykler. Foto: EPA
Det tyske ICE4-toget skal begynne å frakte passasjerer i løpet av 2017. Toget er 350 meter langt og kan ta så mange som 830 passasjerer og åtte sykler. Foto: EPA
Artikkelen fortsetter under annonsen

For første gang får du lov til å ta med deg sykkelen ombord på et hurtigtog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du rundt disse tider neste år ønsker å tilbakelegge distansen mellom Hamburg og München i Tyskland så raskt som mulig, samtidig som du nyter litt komfort underveis, synes alternativet å være Deutsche Bahns nye generasjon med høyhastighetstog.

Toget, av typen ICE4, skal ifølge togselskapet kunne frakte 830 passasjerer på det meste mens det suser gjennom landskapet i solide 250 kilometer i timen. Dette er dog saktere enn forgjengeren som kan komme opp i 330 kilometer i timen på utvalgte strekninger

Les også: Tokyo får «gjennomsiktig» høyhastighetstog

På en pressekonferanse i Berlin nylig ble ICE4 presentert for tysk presse, til tross for at det ikke vil være i drift før tidligst neste år. Under pressekonferansen forklarte direktøren for Deutsche Bahn, Rüdiger Grube, at samtlige passasjerer ville oppleve høyere grad av komfort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant annet skal klimaanlegget sørge for en sval temperatur innenfor, selv når det er 45 plussgrader utenfor. Dioder i taket skal sørge for at lyset i vognene endres i løpet av døgnet – fra blått om morgenen til mer oransje om aftenen.

(Saken fortsetter under)

Et tog av typen ICE4 ankommer sentralbanestasjonen i Berlin der det ble vist frem for pressen. Foto: EPA

En spesialdesignet spisevogn skal stå til passasjerens rådighet og det skal være gratis wi-fi i hele toget. Hvor stor datamengde som vil være til rådighet, eller hvordan menyen eller prisene ser ut i spisevogna, er uvisst. Og for første gang er det ingen som protesterer om du tar med deg sykkelen om bord.

Deler av den tyske pressen som var til stede, har stilt seg noe kritisk til ICE4 og blant annet påpekt at de ikke kan se store forskjellen på standarden på 2. klasse sammenliknet med tidligere. Unntaket var fotskammelen som er blitt fjernet fra 2. klasse og flyttet til de som reiser på 1. klasse.

Les også: Pub til pub med tørste tøff