Private aktører klare for å drive Rygge videre

Moss Lufthavn Rygge kan være reddet, hvis den private grupperingen «Rygge Airport» lykkes. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Moss Lufthavn Rygge kan være reddet, hvis den private grupperingen «Rygge Airport» lykkes. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den private grupperingen Rygge Airport planlegger videre drift av nedleggingstruede Moss Lufthavn Rygge. Opp mot 1.000 arbeidsplasser kan være berget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moss Lufthavn Rygge:

  • Ligger på Rygge flystasjon, på grensen mellom Rygge og Råde i Østfold, omtrent ti kilometer sørøst for Moss sentrum.
  • Den sivile lufthavnen åpnet i 2007. Den eies av Forsvaret, men drives av det private selskapet Rygge sivile lufthavn AS.
  • Flyplassen er besluttet nedlagt fra 29. oktober i år etter at flyselskapet Ryanair tidligere i år besluttet å legge ned sin base på grunn av innføringen av en passasjeravgift på 88 kroner per billett.
  • En nedleggelse vil berøre omtrent 500 ansatte.
  • Omtrent 170.000 passasjerer reiste fra Rygge i juli i år, det er 21.000 færre enn i juli i fjor.
  • En privat gruppering, med Anne-Grete Strøm-Erichsen som styreleder, jobber for å drive flyplassen videre.

– Målet er snarest mulig å få på plass alle avtaler med myndighetene, slik at fly kan ta av og lande på Rygge også etter 29. oktober, sier styreleder Anne-Grete Strøm-Erichsen i det nyopprettede selskapet Rygge Airport AS.

Dermed er Moss Lufthavn Rygge reddet, hvis selskapet lykkes med planene om videre drift. Investorgruppen deler ikke de nåværende eiernes syn om at det ikke er mulig å drive flyplassen videre når Ryanair trekker seg ut.

Flyplassen er besluttet nedlagt fra 29. oktober i år etter at flyselskapet Ryanair tidligere i år besluttet å legge ned sin base på grunn av innføringen av en passasjeravgift på 88 kroner per billett.

Bakgrunn: – Det er for seint for Rygge

1.000 arbeidsplasser truet

– Flyplassen er en av Norges fineste og mest moderne. 1,6 millioner passasjerer nyter godt av flytilbudet på Rygge i dag. Over 1.000 arbeidsplasser trues av en potensiell nedleggelse. Det vil være et betydelig tap for samfunnet å avvikle en så flott og veldrevet flyplass hvor det er investert så store beløp, sier daglig leder Knut R. Johannessen i det nye selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet mener det er marked for fortsatt flyplassdrift. Målsettingen er å komme opp i samme trafikkvolum og rutetilbud som i dag.

– På sikt ønsker vi å utvikle nye markedssegmenter og destinasjoner, sier Johannessen.

Foreløpig er det totalt hentet inn 1,4 millioner kroner. Investor Jan Petter Sissener har skutt inn 50.000 kroner i selskapet, ifølge Dagens Næringsliv.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en investering med hjertet, basert på håp, tro og kjærlighet. Dersom det blir behov for ytterligere finansiering, må jeg i så fall gjøre en ordentlig investeringsbeslutning, sier han til avisen.

Les også: Stadig færre reiser fra Rygge

Skal møte Olav Thon

Arbeidet har pågått i hele sommer. Selskapet består av opptil 30 private aktører ifølge NRK. Gruppen karakteriserer seg i en pressemelding som bredt sammensatt «av samfunnsengasjerte investorer med en eller annen tilknytning til Rygge og Østfold».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere statsråd Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) er styreleder, mens tidligere konsernsjef i NSB, Einar S. Enger, er nestleder i styret.

– Dette vil kunne redde et stort antall arbeidsplasser, og samtidig sørge for et godt flytilbud og en fortsatt styrking av regionen, sier Strøm-Erichsen.

Gruppen skal ha møte med en av flyplassens storeiere, Olav Thon, på mandag. Det bekrefter Thon selv overfor NRK.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er svært positiv til planene.

– Vi vil være veldig positive til en konsesjonssøknad og sørge for at den behandles raskt og at de får et positivt svar, sier han til TV 2.

– Det er ingen grunn til at vi skal si nei til dette, sier statsråden videre.

Les også: Moss lufthavn ber staten om å kjøpe flyplassen