Forbrukerrådet advarer mot konkursrammet reisebyrå

KONKURS: Har du bestilt gjennom Lowcost Travelgroup bør du kontakte Forbrukerrådet.
KONKURS: Har du bestilt gjennom Lowcost Travelgroup bør du kontakte Forbrukerrådet. Foto: Patricia De Melo Moreira / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet ber nordmenn som har kjøpt pakkereise med det spanske reisebyrået Lowcost Travelgroup, om å ta kontakt, etter at selskapet har gått konkurs.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du har kjøpt pakkereiser av reisebyrået – det vil si reise og opphold i ett – har du bedre rettigheter, ifølge Forbrukerrådet, som ønsker at nordmenn tar kontakt for å få avklart sine rettigheter som reisende.

– Kjøper du en pakkereisehjelp til å avklare rettigheter som reisende.

Pakkereiser, får du med en garanti som gjør at du kommer deg hjem igjen ved en eventuell konkurs. Den gjelder i hele EU/EØS-området, slik at du også har en slik garanti når du kjøper reisen av et spansk selskap, sier seniorrådgiver Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa, en avdeling av Forbrukerrådet, til NTB.

Alle reisende bør sjekke om hotellovernatting og flybilletter er gyldige, slik at de vet hva som venter dem på reisen. De kan risikere å stå uten hotell og fly, og de fleste reiseforsikringer dekker vanligvis ikke slike konkurser, opplyser Forbrukerrådet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Spania rammet av hetebølge

Penger tilbake

– De som har betalt med kredittkort eller VISA kan kreve pengene tilbake. Men dersom man under reisen legger ut mellomlegg på flyreise og hotell, har man ikke krav på å få refundert pengene. Det er kun beløpet man har betalt til reiseselskapet man får refundert, understreker Pamphlett.

Advarselen kommer etter at det spanske reisebyrået Lowcost Travelgroup gikk konkurs fredag 15. juli.

Selskapet har 27.000 kunder på reise og 110.000 som har bestilt reise. Mange av dem er fra Skandinavia, følge Forbrukerrådet.

Les også: Måtte dra på bryllupsreise uten ektemannen