Forbrukerrådet ber reisende passe på rettighetene sine

Forbrukerombudet oppfordrer nordmenn på ferie til å huske på rettighetene sine ved reise. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Forbrukerombudet oppfordrer nordmenn på ferie til å huske på rettighetene sine ved reise. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

For flere reisende startet årets sommerferie med forsinkede eller kansellerte fly. Forbrukerrådet ber alle passe på at de får den kompensasjonen de har krav på hvis uhellet er ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Du kan ha rett på standardkompensasjon og erstatning når flyet blir kansellert når det er innenfor flyselskapets kontroll. Størrelsen på standardkompensasjonen varierer fra 250 euro til 600 euro, avhengig av hvor langt du skulle fly, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Det er regler som gjelder alle passasjerer som reiser med selskaper som flyr innenfor EU/EØS-områder.

Les også: Viktig å vite før Fido blir med på ferie

Forbrukerrådet har bedt om et møte med Norwegian som følge av at selskapet den første helga i juli måtte kansellere flere flyginger. Bakgrunnen var at en overtidsavtale mellom flyselskapene og pilotene utløp.

– Vi ønsker å få bedre innsikt i hva slags informasjonen Norwegian har gitt til passasjerene ved flykanselleringer. Ifølge EU-forordningen er det et informasjonskrav til flyselskapet når slike hendelser oppstår, sier Flønes.

Les også: Nordmenn tror de kan reise fritt - dropper passet