Et av tidenes oppussingsobjekter har fått «ny» fasade

Colosseum etter å ha blitt renovert med midler fra luksusmerket Tod's. Foto: Reuters/Alessandro Bianchi
Colosseum etter å ha blitt renovert med midler fra luksusmerket Tod's. Foto: Reuters/Alessandro Bianchi
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den romerske turistmagneten Colosseum er det siste i rekken av historiske byggverk som er blitt renovert med midler fra berømte luksusmerker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det romerske amfiteateret Colosseum ligger i hjertet av den italienske hovedstadens historiske sentrum og regnes som et av verdens mest kjente byggverk. Men det er ingen hemmelighet at tidens tann, med god hjelp fra effektene av sur nedbør og forurensning, har tygd lenge og vel på bygget som ble innviet i år 80.

Mellom 1993 og 2000 var bygget gjenstand for et omfattende restaureringsprogram, og nå har fasaden fått en sårt tiltrengt overhaling til flere millioner euro. Det gamle amfiet er blitt sprayet med vann for å fjerne århundrer med smuss og skitt. De buede strukturene i den nordlige og sørlige fasaden er blitt styrket, mens arbeidet med å erstatte metallporter og barrierer i buene på bakkenivå er blitt gjennomført.

Les også: Det sixtinske kapell reist i Mexico by

Sponset av Fendi og Tod’s

Renovasjonsarbeidet ble avsluttet fredag forrige uke, der statsminister Matteo Renzi lovet i en tale at regjeringen skal legge til rette for oppussing av historiske steder. Til nå er det derimot private aktører som har bidratt med midler.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

(Saken fortsetter under)

Diego Della Valle er president og styreleder for Tod's. Foto: EPA/Claudio Peri
Diego Della Valle er president og styreleder for Tod's. Foto: EPA/Claudio Peri

Det kostbare arbeidet på Colosseum kostet 25 millioner euro og har i stor grad vært finansiert av sko- og motemerket Tod’s. Dermed er Colosseum det foreløpig siste i en økende rekke med berømte italienske monumenter som er blitt renovert med midler fra private givere, ofte fra luksussektoren.

Blant annet betalte motehuset Fendi for en seksten måneders opprydning av Trevifontenen, mens det eksklusive juvelermerket Bulgari står bak den pågående renovasjonen av Spansketrappen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Fant sjeldne statuer fra det gamle Roma på havbunnen

Pompeii forfaller

Men rundt om i landet er det mange historiske steder som har forfalt på grunn av mangel på midler, særlig de gamle arkeologiske utgravningene av Pompeii. I sin tale fredag lovet Renzi at det skulle det bli en slutt på.

– Vi må stoppe kranglingen over Italias kulturarv. Ikke bare fordi det er hva vi kan være mest stolte av og en viktig del av vår identitet, men det har også et enormt potensial, uttalte Renzi ifølge nyhetsbyrået AFP.

– Tiden for å klage over at det ikke finnes penger til kultur er over. De offentlige og private ressursene er der.

Byene Pompeii (bildet) og Herculaneum ble begravet da vulkanen Vesuv hadde et utbrudd den 24. august 79. Byene ble begravd under seks meter med askenedfall, og er i dag enestående vitnesbyrd om livet i Romerriket. Foto: Reuters/Ciro De Luca
Byene Pompeii (bildet) og Herculaneum ble begravet da vulkanen Vesuv hadde et utbrudd den 24. august 79. Byene ble begravd under seks meter med askenedfall, og er i dag enestående vitnesbyrd om livet i Romerriket. Foto: Reuters/Ciro De Luca

Les også: En slitt verdensby trenger et mirakel